Instytucje kultury 20-IK-11WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- modele polityki kulturalnej w Polsce i przykłady modeli zagranicznych,
- dynamika kryzysów i konfliktów w polskim teatrze - analiza przypadków,
- demokratyczna polityka kulturalna a powinności teatru publicznego,
- ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
- mechanizmy finansowania instytucji i organizacji kultury,
- nowe rozwiązania systemowe dla zarządzania kulturą w Polsce,
- ekoetyka w teatrze.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna i potrafi porównać alternatywne modele polityki kulturalnej oraz sposoby ich wdrażania w Polsce i za granicą,
- zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zarządzania w kulturze i polityki kulturalnej,
- zna i rozumie powiązania zarządzania teatrem z polityką, ekonomią, ekologią i etyką; potrafi zająć stanowisko w odniesieniu do tej problematyki i je uargumentować, a także jest gotowa wziąć udział w publicznej debacie na ten temat,
- zna problematykę związaną z potrzebą reform zarządzania kulturą w Polsce i potrafi zająć stanowisko na temat możliwości ich przeprowadzenia,
- potrafi wyszukiwać i analizować informacje dotyczące funkcjonowania instytucji i organizacji kultury w Polsce, mając na względzie konieczność ciągłego uaktualniania własnej wiedzy w tym zakresie,
- jest gotowa wykorzystywać wiedzę i umiejętności dotyczące organizacji pracy instytucji kultury i zarządzania nimi we własnej działalności zawodowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wysoki poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury; bardzo dobre przygotowanie do zajęć; bardzo dobre wykorzystanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji oraz w pracy pisemnej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury; zadowalające przygotowanie do zajęć; poprawne wykorzystanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji oraz w pracy pisemnej.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczny poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury; słabe przygotowanie do zajęć; słabe wykorzystanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji oraz w pracy pisemnej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczny poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury; brak przygotowania do zajęć; niewykorzystywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w dyskusji oraz w pracy pisemnej.
Literatura
Zalecana literatura:
Michał Buszewicz, Alina Gałązka, Marta Keil, Grzegorz Laszuk, Tomasz Plata, Grzegorz Reske, Anna Smolar, Weronika Szczawińska Piotr Wawer jr, Bioróżnorodność w teatrze, dwutygodnik.com 2020, nr 284, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8992-o-bioroznorodnosc-w-teatrze.html
Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Warszawa-Lublin: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, 2014.
Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze, red. E. Guderian-Czaplińska, S.Godlewski 2018, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
Kunst B., Artysta w pracy, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2016.
Niziołek G., Dwa tysiąclecia prawie i ani jednego boga!, Gazeta Teatralna „Didaskalia” 2010, nr 99.
Piknik Golgota polska. Sztuka – religia – demokracja, red. A. Adamiecka-Sitek, I. Kurz, Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2015.
Teatr ogromny (dodatek specjalny na 250-lecie teatru publicznego „Tygodnika Powszechnego”), red. P. Mucharski, „Tygodnik Powszechny” 2015, nr 47. https://www.tygodnikpowszechny.pl/teatrogromny
Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, https://www.gov.pl/web/kultura/ustawa-o-organizowaniu-i-prowadzeniu-dzialanosci-kulturalnej.
Wodziński P., Teatr postdemokratyczny, Dialog 2013, nr 10.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: