Historia teatru polskiego 20-HTP-21WDL-E
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Scharakteryzować i porównać najważniejsze nurty w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat dziewięćdziesiątych XIX wieku;
- Wskazać i omówić najważniejsze dla omawianych epok formy dramatyczno – teatralne oraz modele teatralnej przestrzeni;
- Porównać dzieje scen w wybranych ośrodkach miejskich i uzasadnić ich znaczenie dla historii teatru w Polsce;
- Przedstawić związki teatru z życiem codziennym i społeczno – politycznym w poszczególnych epokach;
- Scharakteryzować dokonania najwybitniejszych twórców teatralnych poszczególnych epok i osadzić je w kontekście dziejów konkretnych scen;
- Omówić najistotniejsze wydarzenia związane z rozwojem instytucjonalnego szkolnictwa teatralnego w Polsce;
- Scharakteryzować związki zachodzące pomiędzy dziejami polskiej sceny a historią teatru europejskiego;
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie po I semestrze, w trakcie którego wymagany będzie materiał omówiony w trakcie kolejnych wykładów. Do każdego wykładu podana zostanie bibliografia.
Po II semestrze także zaliczenie na ocenę w formie pisemnej.
Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:
- Dramatyzacje liturgiczne okresu Wielkiego Tygodnia w Polsce
- Teatr dworski w Polsce w okresie renesansu
- Dramma per musica na dworze Wazów
- Geneza narodzin Sceny Narodowej (konteksty społeczne, polityczne i artystyczne)
- Pierwsze lata działalności Teatru Narodowego
- Początki instytucjonalnego szkolnictwa teatralnego w Polsce – Szkoła Dramatyczna Wojciecha Bogusławskiego
- Mimika Wojciecha Bogusławskiego jako podręcznik sztuki aktorskiej
- Ludwik Osiński i jego wizja Sceny Narodowej
- Polscy romantycy wobec przemian w teatrze europejskim
- Narodziny stałej sceny polskiej w Poznaniu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
• Grzeszczuk S., Błazeńskie zwierciadło. Rzecz o humorystyce sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, Kraków 1994 (fragmenty);
• Judkowiak B., Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje, Poznań 2007 (fragmenty);
• Kowalczyk J., Sławne theatrum na weselu podkanclerzego Jana Zamoyskiego. Premiera Odprawy posłów greckich (1578), „Pamiętnik Teatralny” 1964, z. 3;
• Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997 (fragmenty);
• Lewański J., Dramat i średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981 (fragmenty); Modzelewski Z., Estetyka średniowiecznego dramatu liturgicznego (cykl Wielkiego Tygodnia w Polsce), „Roczniki Humanistyczne” 1964, z. 1;
• Limon J., Gdański teatr „elżbietański”, Wrocław 1989 (fragmenty);
• Okoń J., Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie XVII wieku, Wrocław 1970 (fragmenty);
• Olszewski K., Inscenizacje na dworze Augusta II Sasa, „Pamiętnik Teatralny” 1954, z. 3-4;
• Poplatek J., Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce, Wrocław 1957 (fragmenty);
• Raszewski Z., Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990;
• Raszewski Z., Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, [w:] Staroświecczyzna i postęp czasu. O teatrze polskim 1765 – 1865, Warszawa 1963;
• Ratajczakowa D., „Teatr mój widzę powszechny...” – Wojciecha Bogusławskiego zbiór zasad funkcjonowania sceny ojczystej, „Wiek Oświecenia”, t. 12: Wojciech Bogusławski i teatr polski w XVIII wieku;
• Szweykowska A., Dramma per musica w teatrze Wazów. 1635-1648, Kraków 1976 (fragmenty);
• Teatr Narodowy w dobie Oświecenia. Księga pamiątkowa sesji poświęconej 200-leciu Teatru Narodowego, pod red. E. Heise, K. Wierzbickiej-Michalskiej, Wrocław 1967 (tu teksty: T. Sivert, Nad tekstem „Mimiki” Wojciecha Bogusławskiego; J. Lipiński, O grze aktorów polskich w XVIII wieku; E. Szwankowski, Polskie zespoły aktorskie w XVIII wieku);
• Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, pod red. T. Siverta i E. Heise, Warszawa 1982 (fragmenty);
• Tomkiewicz W., Widowiska dworskie w okresie renesansu, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3;
• Wierzbicka-Michalska K., Teatr w Polsce w XVIII wieku, Warszawa 1977 (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: