Historia teatru i dramatu (I połowa XX w.) 20-HTD-32WDL-E
Tematy poszczególnych zajęć
1. tydzień: Wprowadzenie do Wielkiej Reformy Teatru - od Meiningeńczyków do premiery Króla Ubu.
2. tydzień: Stanisławski i Moskiewski Teatr Artystyczny
3. tydzień: Stanisławski: studia i "system"
4. tydzień: Wachtangow, Tairow, teatr rosyjski lat 20.i 30. XX wieku.
5. tydzień: Craig, Appia - antynaturalistyczna reakcja
Lektura do zajęć:
6. tydzień: Teatr inscenizatora - Reinhardt, Meyerhold
7. tydzień: Awangarda teatralna we Francji - Jacques Coppeau i "kartel czterech".
8. tydzień: Teatr radykalny, dadaiści i ekspresjoniści
9. tydzień : Estetyka polityczności - Piscator, Brecht, off-Broadway.
Lektura do zajęć:
10. tydzień: Teatr w służbie totalitaryzmów
11. tydzień: Artaud i jego dziedzictwo
12. tydzień: Teatr kontrkultury i amerykańska awangarda lat 60. i 70 XX wieku
13. tydzień: Uczniowie Artauda i Piscatora - The Living Theatre
Lektura do zajęć:
14. tydzień: Teatr jako wspólnota - Bread and Puppet Theatre
Lektura do zajęć:
15. tydzień: Teatr w przestrzeni publicznej
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Antoine A., Pogadanka o reżyserii, Reżyseria, przeł. H. Kowzan, „Dialog” 2001, nr 9
2. Bablet D., Rewolucje sceniczne XX wieku, przeł. Z. Strzelecki, K. Mazur, Warszawa 1980
3. Baty Gaston, Reżyser, przeł. H. Kowzan, „Dialog” 2001, nr 10
4. Béhar H., Dada i surrealizm w teatrze, przeł. P. Szymanowski, Warszawa 1975
5. Braun K., Wielka Reforma Teatralna w Europie, Wrocław 1984
6. Brecht w oczach krytyki światowej, red. H. Krzeczkowski, Warszawa 1977
7. Ekspresjonizm w teatrze europejskim, wybór tekstów L. Sokół, Warszawa 1983
8. Fort P., Heroiczne czasy symbolizmu..., przeł. H. Kowzan, „Dialog” 2001, nr 8
9. Fuchs G., Scena przyszłości, przeł. M. Leyko, Gdańsk 2004
10. Jotterand F., Nowy teatr amerykański, Warszawa 1976.
21. Kolankiewicz L., Święty Artaud, Warszawa 1988
12. Krasner D., Strasberg, Adler i Meisner, przeł. J. Golińska, „Dialog” 2002, nr 11
13. Leach R., Meyerhold i biomechanika, przeł. J. Krakowska-Narozniak, „Dialog” 2002, nr 3
14. Osińska K., Klasztory i laboratoria. Rosyjskie studia teatralne: Stanisławski, Meyerhold, Sulerżycki, Wachtangow, Gdańsk 2003.
15. Ostrowska J., The Living Theatre - od sztuki do polityki, Poznań 2005.
16. Pasquier M.C., Współczesny teatr amerykański, Warszawa 1987.
17. Seria Teorie teatru współczesnego, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
- Appia A., Dzieło sztuki żywej, przeł. J. Hera, L. Kossobudzki, H. Szymańska, Warszawa 1974
- Artaud A. Teatr i jego sobowtór, przeł. J. Błoński, Warszawa 1978
- Brecht B., Wartość mosiądzu, przeł. zespół, Warszawa 1975
- Brook P., Pusta przestrzeń, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1977
- Copeau J., Naga scena, przeł. M. Skibniewska, Warszawa 1972
- Craig G., O sztuce teatru, przeł. M. Skibniewska, Warszawa 1964
- Piscator E., Teatr polityczny, przeł. R. Szydłowski, Warszawa 1983
- Meyerhold W., Przed rewolucją, przeł. A. Drawicz, J. Koenig, Warszawa 1988
- Tairow A., Notatki reżysera, przeł. J. Ludawska, Warszawa 1978
- Wachtangow J., Poszukiwania, przeł. H. Bieniewski, E. Csató, Warszawa 1967
18. Spotkania z Meyerholdem, wybór wspomnień, przeł. E. P. Melech, Warszawa 1981
19. Stanisławski K., Etyka, przeł. J. Żmijewska, Warszawa 1951 lub w tegoż: Artykuły, fragmenty, rozmowy Warszawa 1956.
20. Zola E., Naturalizm w teatrze, przeł. H. Kowzan, „Dialog” 2001, nr 7
..…..……………………..……
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: