Historia teatru i dramatu (XIX w.) 20-HDiT-31WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- motywy wampiryczne w dramacie romantycznym (Upiór Ch. Nodiera),
- romantyczna metafizyka i kosmologia (Kain Byrona),
- wokół dramaturgii Juliusza Słowackiego (tematy, motywy, interpretacyjne konteksty),
- lekcja XVI Adama Mickiewicza - problemy tekstologiczne i interpretacyjne,
- dramaturgia Michała Bałuckiego i jej teatralne konkretyzacje w XIX w.,
- teatralny bunt naturalistów,
- świat dramatów Ibsena i Strindberga,
- teatr końca XIX wieku wobec odkryć naukowych i przemian społecznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca potrafi:
- wskazać i omówić najważniejsze dramaty i tendencje typowe dla europejskiego teatru w. XIX,
- wymienić i scharakteryzować najważniejsze zjawiska teatralne dramatu i teatru XIX,
- umiejętnie posługiwać się terminami obecnymi w dramacie XIX w. (m.in. ironia romantyczna, groteska),
- rozumieć etyczny i społeczny wymiar dziewiętnastowiecznych wyborów estetycznych,
- przyporządkować style gry aktorskiej do form dramatycznych i inscenizacyjnych,
- rozpoznać kontynuacje, inspiracje i tradycje XIX wieku w działaniach teatru XX i XXI w.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii teatru i dramatu XIX wieku (popartej bardzo dobrą znajomością kontekstów, dramatów i literatury przedmiotowej) i umiejętności prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas kolokwium/egzaminu.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii teatru i dramatu XIX wieku (popartej dobrą znajomością kontekstów, dramatów i literatury przedmiotowej) i umiejętności prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas kolokwium/egzaminu (możliwy szerszy zakres niedociągnięć).
dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii teatru i dramatu XIX wieku oraz umiejętności prezentowanych podczas kolokwium/egzaminu; pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszego opanowania wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień i istotnych kontekstów, niepełnej znajomości dramatów i literatury przedmiotowej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii teatru i dramatu XIX wieku lub częściowego opanowania umiejętności pojawiają się podczas kolokwium/egzaminu w większej liczbie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii teatru i dramatu XIX wieku i niezadowalająca jakość umiejętności prezentowanych podczas kolokwium/egzaminu; obecność rażących błędów, niewystarczająca znajomość literatury przedmiotowej, kontekstów i dramatów.
Kryteria oceniania:
- warunkiem uzyskania zaliczenia - obecność i aktywność na zajęciach oraz wykazanie się dobrą znajomością omawianych zagadnień,
- metody podające - prezentacja multimedialna,
- metody problemowe - wykład problemowy,
- metody sprawdzania i kryteria oceny efektów uczenia się uzyskanych przez studentów: obecność na zajęciach (10%), aktywność (20%), znajomość omawianej literatury wykorzystywana w trakcie zajęć (40%), zaliczenie (30%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Zalecana literatura:
Upiór. Monodrama w 3ch aktach z Prologiem. Z francuskiego tłumaczona przez B. Kudlicza, Warszawa 1821.
J. W. Polidori, Wampir, [w:] M. Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2002, s. 245-262.
G. Byron, Kain. Misterium, przeł. J. Paszkowski, [w:] tegoż, Wędrówki Childe Harolda. Dramaty, red. J. Żuławski, Warszawa 1955, s. 429-535.
V. Hugo, Hernani. Dramat w pięciu aktach, przeł. K. Wągrowska, oprac. L. Łopatyńska, Wrocław 1953.
A. Mickiewicz, Wykład XVI, [w:] tegoż, Literatura słowiańska. Kurs trzeci, oprac. J. Maślanka, Warszawa 1998, s. 191-201 (Dzieła. Wydanie rocznicowe, t. X).
J. Słowacki, Horsztyński; Balladyna; Beatryks Cenci; wg edycji J. Słowacki, Dzieła, pod red. J. Krzyżanowskiego, Wrocław 1949.
M. Bałucki, Wędrowna muza. Komedia w trzech aktach, [w:] Polska dramatyczna 3, wybór i oprac. W. Baluch, Kraków 2014, s. 261-396.
E. Zola, Naturalizm w teatrze, [w:] O dramacie. Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych, red. E. Udalska, t. 2, Warszawa 1993, s. 227-231.
A. Strindberg, Panna Julia. Dramat naturalistyczny z przedmową Autora; Ojciec. Dramat w trzech aktach; wg wydania A. Strindberg, Wybór dramatów, wybór, przekład i przypisy Z. Łanowski, wstęp L. Sokół, Wrocław-Warszawa-Kraków 1977, s. 1-92, 93-185. BN II / 185.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: