Czytanie muzyki 20-F-CM
Treści programowe dla przedmiotu:
- miejsce muzyki w historii kultury - ogólna charakterystyka,
- muzyczny alfabet przez wieki - historia notacji muzycznych,
- instrumenty muzyczne - nazewnictwo, miejsce i rola w historii kultury,
- obecność muzyki w zjawiskach kultury i jej rola,
- mapa form i gatunków w historii muzyki,
- dzieła i twórcy - znaczenie dla historii muzyki i kultury,
- umiejętność sprawnego odczytywania konotacji afektywnych w historii muzyki i jej udziału w teatrze i sztukach performatywnych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna i rozumie związki muzyki ze zjawiskami kultury, w tym teatru, podstawowe formy aktywności muzycznej, funkcje muzyki, historię notacji muzycznej i rodzaje instrumentów, dzieła, które miały znaczny wpływ na kształtowanie otoczenia kulturalno-społeczno-politycznego człowieka w dziejach, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej na temat metod analizy muzycznej i interpretacji tekstów z zakresu muzykologii i teorii muzyki,
- potrafi wskazywać i odnajdywać odniesienia łączące szeroko pojęte badania teatrologiczne z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, zwłaszcza muzykologii, a także wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu muzyki do celów analitycznych i interpretacyjnych związanych z przedmiotem studiów, stosować odpowiednią terminologię z zakresu muzykologii i teorii muzyki, tworząc wypowiedzi o charakterze profesjonalnym,
- potrafi samodzielnie poszerzać zdobytą wiedzę z zakresu zjawisk muzycznych i dbać o rozwijanie własnych kompetencji profesjonalnych i kulturalnych, mając na uwadze konieczność uczenia się przez całe życie,
- jest gotowa do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym z udziałem muzyki, podejmowania działań na rzecz jego wzbogacania i popularyzowania (w tym szczególnie w kontekście muzyki), a także wykazywania odpowiedzialności za podtrzymywanie dziedzictwa kulturowego w obszarach związanych z teatrem i sztukami performatywnymi, gdzie muzyka może odgrywać istotną rolę.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki i obecności w nim muzyki (popartej bardzo dobrą znajomością kontekstów i literatury przedmiotowej) i umiejętności prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas egzaminu.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki (popartej dobrą znajomością kontekstów i literatury przedmiotowej) i umiejętności prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas egzaminu (możliwy szerszy zakres niedociągnięć).
dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki oraz umiejętności prezentowanych podczas kolokwium/egzaminu; pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszego opanowania wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień i istotnych kontekstów, niepełnej znajomości literatury przedmiotowej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki lub częściowego opanowania umiejętności pojawiają się podczas egzaminu w większej liczbie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki i niezadowalająca jakość umiejętności prezentowanych podczas egzaminu; obecność rażących błędów, niewystarczająca znajomość literatury przedmiotowej i kontekstów.
Literatura
Zalecana literatura:
P. Orawski, Lekcje muzyki, t. I-VI, Warszawa 2010 - 2014.
P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, Kraków 2015.
R. Scruton, Muzyka jest ważna, Kraków 2020.
K. Lipka, Pejzaż nadziei. Historyczny rozwój muzyki jako proces o charakterze teleologicznym, Warszawa 2010.
Muzyka w kulturze, Kultura w muzyce, Kultura Współczesna 3 (96), 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: