Badania terenowe I 20-BTI-12-Etn
treść zajęć:
1. Prezentacja terenu badań oraz omówienie podstawowych tematów badawczych (zajęcia stacjonarne/przedwyjazdowe)
2. Omówienie zasad pracy terenowej (zajęcia stacjonarne/przedwyjazdowe)
3. Przygotowanie indywidualnego mikro-projektu badawczego: kwerendy, praca z tekstami wskazanymi przez prowadzących, wybór metod badawczych (zajęcia stacjonarne/przedwyjazdowe)
4. Warsztaty z prowadzenia dokumentacji audiowizualnej oraz jej opracowywania (zajęcia stacjonarne/przedwyjazdowe)
5. Realizacja badań terenowych oraz codzienna ewaluacja (zajęcia terenowe)
6. Praca nad zebranym materiałem empirycznym. Warsztaty z opracowywania materiału audiowizualnego. Omówienie zasad opracowania wyników badań w formie raportu. Nauka łączenia materiałów wywołanych z zastanymi (zajęcia stacjonarne/powyjazdowe)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student /ka:
1. Potrafi stosować metody etnograficzne w terenie i zna ich ograniczenia
2. Zna różnicę pomiędzy „pełną” obserwacją uczestniczącą, a jej elementami związanymi z przeprowadzeniem wywiadu.
3. Zna zasady etyczne obowiązujące antropologów w toku pracy badawczej
4. Umie pozyskać, zanalizować i opracować zebrany materiał badawczy
5. Zna zasady opracowania tekstu dotyczącego wyników badań (raport, prezentacja)
Kryteria oceniania
Projekt
Esej
Raport
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
Opracowanie i dostarczenie „surowych” materiałów z badań (rozmów, notatek terenowych, nagrań audiowizualnych, fotografii, skanów)
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Bloch N. (2016) Wszyscy jesteśmy migrantami. (Od)zyskiwanie pamięci migracyjnej, Poznań: Centrum Kultury Zamek. (wybrane fragmenty)
Bloch N., Brzezińska A.W. (red.) (2013), Sztutowo / Stutthof : gdzieś pomiędzy plażą a obozem, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (wybrane fragmenty)
Donnan H., Wilson T.M., 2007, Granice tożsamości, narodu, państwa, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. 2 [s.39-66] i 6 [147-172].
Eriksen T.H. 2009, Małe miejsca, wielkie sprawy, tł. J. Wołyńska, Warszawa: OW Volumen, rozdz. .2: „Badania terenowe i ich interpretacja”, s. 35-50.
Kaczmarek Ł., Ładykowski P. 2012, Gdy granicę przekracza miasto: przygraniczny transnacjonalizm w okolicach Szczecina, w: Imigranci: między izolacją a integracją, red. M. Buchowski, J. Schmidt, KNE PAN. Prace KNE PAN nr 18, Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2012, s. 273-289.
Rakowski T. (2009) Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy : etnografia człowieka zdegradowanego, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. (wybrane fragmenty)
Springer F. Miedzianka. Historia znikania. Wołowiec: Czarne, 2011. (wybrane fragmenty)
Stanisz A., Kuligowski W. (2017) Ruchome modernizacje. Między Autostradą Wolności a „starą dwójką”, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Prasa. http://cyfrowaetnografia.pl/dlibra/docmetadata?id=6220&from=latest (wybrane fragmenty)
Literatura uzupełniająca i dodatkowa, związana z konkretnym zadaniem badawczym studentki/studenta zostanie wybrana w porozumieniu z prowadzącymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: