Blok: Antropologia mobilności: Migracje, turystyka, uchodźctwo (nie)oczywiste przecięcia 20-BL-AM1-11-EtnU
1. Zajęcia wprowadzające
2. Płynność kategorii: migracje / turystyka / uchodźstwo
3. Migranci w sektorze turystyki
4. Turyści jako migranci: Tourism-led lifestyle entrepreneurship in tourism
5. Visiting Friends and Relatives: Turystyka napędzana migracją
6. Roots & diaspora tourism: Kolejne pokolenia migrantów i uchodźców jako turyści
7. Emerytowani migranci na nieustających wakacjach, czyli International Retirement Migration
8. „Drugie domy”: Turystyka pobytowa a migracje motywowane stylem życia
9. Pracowite wakacje? Migrant tourist-workers i working holidays
10. Turystyka wolontariacka na rzecz uchodźców
11. Uchodźcy jako atrakcja turystyczna
12. Sektor turystyczny wobec kryzysów przyjmowania uchodźców
13. Turyści czy migranci edukacyjni?
14. Post scriptum: Antropolodzy jako turyści
15. Prezentacja esejów zaliczeniowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_WO1, E_WO2, E_W03, E_W04, E_W05, E_W06, E_W07, E_W08, E_UO1, E_UO2, E_UO4, E_UO5, E_K10
Kryteria oceniania
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (czytanie lektur przypisanych do poszczególnych zajęć, udział w dyskusjach)
• esej końcowy będący analizą wybranej formy mobilności przecinającej utarte kategorie z uwzględnieniem koncepcji omawianych na zajęciach i w lekturach
Praktyki zawodowe
nd
Literatura
Zajęcia 2:
Guerrón Montero C.
[to be published in December 2022] Panamas Temporary Migrants in the Tourism Era, in: N. Bloch, K. M. Adams K.M. (eds.), Intersections of Tourism, Migration and Exile, London and New York: Routledge.
Zajęcia 3:
Bloch N.
2018 Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 40-70 (podrozdziały „Wprowadzenie w teren i mobilne życia”).
Zajęcia 4:
Ateljevic I., Doorne S.
2000 ‘Staying within the Fence’: Lifestyle Entrepreneurship in Tourism, Journal of Sustainable Tourism, 8: 5, s. 378-392.
Zajęcia 5:
Nguyen T. H., King B.
2002 Migrant Communities and Tourism Consumption: The case of the Vietnamese in Australia, in: C. M. Hall, A. Williams (eds.), Tourism and Migration: New Relationships between Production and Consumption, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, s. 224 (od 2.1 “Travel from Australia to Vietnam”) do s. 236 (do konkluzji).
Zajęcia 6:
Canavera N.
2016 Podróż sentymentalna. Historia naszej polskiej rodziny z Ameryki, w: N. Bloch (red.) Wszyscy jesteśmy migrantami. (Od)zyskiwanie pamięci migracyjnej, Poznań: Centrum Kultury ZAMEK, s. 131-135.
Cohen E.
2004 Preparation, Simulation and Creation of Community: Exodus and the Case of Diaspora Education Tourism, in: T. Coles, D. J. Timothy (eds.), Tourism, Diasporas and Space, London and New York: Routledge, s. 124-138.
Zajęcia 7:
Gustafson P.
2002 Tourism and Seasonal Retirement Migration, Annals of Tourism Research, 29: 4, s. 899-918.
Zajęcia 8:
Flognfeldt T. Jr
2004 Second Homes as a Part of a New Rural Lifestyle in Norway, in: C. M. Hall, D. K. Müller (eds.), Tourism, Mobility and Second Homes: Between Elite Landscape and Common Ground, Channel View Publications, s. 233-243.
Zajęcia 9:
Rice K.
2010 ‘Working on Holiday’: Relationships between Tourism and Work among Young Canadians in Edinburgh, Anthropology in Action, 17: 1, s.30-40.
Zajęcia 10:
Rydzewski R.
[to be published in December 2022] Crafting Activists from Tourists: Volunteer Engagement during the “Refugee Crisis” in Serbia, in: N. Bloch, K. M. Adams K.M. (eds.), Intersections of Tourism, Migration and Exile, London and New York: Routledge.
Zajęcia 11:
Bloch N.
2011 Obóz uchodźców jako atrakcja turystyczna. Kto i po co od(z)wiedza diasporę tybetańską?, Etnografia Polska, 55(1-2), s. 51-68.
Zajęcia 12:
Lenz R.
2010 ”Hotel Royal” and Other Spaces of Hospitality: Tourists and Migrants in the Mediterranean, in: J. Scott, T. Selwyn T. (eds.), Thinking through Tourism, London: Routledge, s.209-229.
Zajęcia 13:
Carlson S.
2013 Becoming a Mobile Student – a Processual Perspective on German Degree Student Mobility, Population, Space and Place, 19, s. 168–180.
Zajęcia 14:
Galani-Moutafi V.
2000 The Self and the Other. Traveller, Ethnographer, Tourist, Annals of Tourism Research, 27(1), s. 203-224.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: