Antropologia pokrewieństwa i płci kulturowej 20-APPK-23-Etn
Treści poszczególnych zajęć:
Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie.
Zajęcia nr 2: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 1 – historia rozwoju pola badawczego, podstawowe kategorie analityczne (wprowadzenie), czołowi badacze i czołowe badaczki nad pokrewieństwem (zakres czasowy od końca XIX w. do lat 70/80. XX w.)
Zajęcia nr 3: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 2 – nomenklatura, podstawowe kategorie analityczne (kontynuacja)
Zajęcia nr 4: Metoda genealogiczna
Zajęcia nr 5: Antropologia feministyczna: historia subdyscypliny, założenia, reprezentantki, oddziaływanie
Zajęcia nr 6: Nowe studia nad pokrewieństwem: wprowadzenie, podstawowe założenia, cele, manifest
Zajęcia nr 7: Studia nad rodziną (family studies) – metodologie, pole badawcze – kontekst polski, przykłady badań realizowanych w Polsce (socjologia rodziny, antropologia rodziny)
Zajęcia nr 8: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 1
Zajęcia nr 9: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 2
Zajęcia nr 10: Między nauką a aktywizmem cz. 1: Kto się boi potwora gender?
Zajęcia nr 11: Między nauką a aktywizmem cz. 2: LGBT i queer studies, „nomenklatura gender”
Zajęcia nr 12: Trzecia płeć? Kulturowe zróżnicowanie płci kulturowej
Zajęcia nr 13: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 1
Zajęcia nr 14: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 2
Zajęcia nr 15: Zajęcia podsumowujące. Q&A.
W cyklu 2020/SZ:
Opis treści kształcenia zajęć: |
W cyklu 2021/SZ:
Treści poszczególnych zajęć: Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie. |
W cyklu 2022/SZ:
Treści poszczególnych zajęć: Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie. |
W cyklu 2023/SZ:
Treści poszczególnych zajęć: Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie. |
W cyklu 2024/SZ:
Treści poszczególnych zajęć: Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca:
1. Zna podstawowe koncepcje, pojęcia, teorie, literaturę przedmiotu oraz czołowych badaczy z nurtu klasycznych studiów nad pokrewieństwem
2. Zna podstawowe założenia, literaturę przedmiotu z zakresu antropologii feministycznej
3. Zna założenia, cele i agendę nowych studiów nad pokrewieństwem
4. Potrafi posłużyć się podstawową metodą badań w nurcie studiów nad pokrewieństwem – metodą genealogiczną
5. Orientuje się w aktualnym stanie badań nad rodziną w kontekście polskich nauk społecznych
6. Rozumie teoretyczne i metodologiczne zazębianie się antropologii pokrewieństwa oraz gender studies
7. Zna podstawy gender studies wraz z bazowymi pojęciami z ich zakresu (w tym umbrella terms); zna czołowych badaczy z tego nurtu
8. Zna odstawy LGBTQ studies, teorii queer oraz rozumie ich aktywistyczny wymiar
9. Rozumie kulturowe i społeczne zróżnicowanie płci, koncepcji pokrewieństwa oraz rodziny
10. Potrafi prowadzić konstruktywną dyskusję dotyczącą płci kulturowej oraz rozumie społeczno-polityczne uwikłanie tej koncepcji
11. Rozumie różnice i zazębianie się między płcią kulturową, biologiczną, tożsamości a seksualnością
12. Potrafi czytać ze zrozumieniem, analizować teksty naukowe i popularnonaukowe z uwzględnieniem kategorii płci kulturowej
13. Potrafi podejmować dyskusję akademicką, posługiwać się językiem neutralnym genderowo
14. Potrafi pracować zespołowo
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (obrona eseju audiowizualnego)
Prezentacja multimedialna – esej audiowizualny
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): osoby studiujące w bardzo dobrym stopniu opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny
dobry plus (+db; 4,5): osoby studiujące w stopniu dobrym z plusem opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny
dobry (db; 4,0): osoby studiujące w dobrym stopniu opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny
dostateczny plus (+dst; 3,5): osoby studiujące w stopniu dostatecznym z plusem opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny
dostateczny (dst; 3,0): osoby studiujące w stopniu dostatecznym opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła).
Stone L. (1992) Pokrewieństwo i płeć kulturowa, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Szynkiewicz S. (1992) Pokrewieństwo. Studium etnologiczne, Warszawa: Wydawnictwa UW.
Baer M., Kościańska A. (2014) „Antropologia i ‘gender’. Wprowadzenie”. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej 1/2014 (20), s. 5-11.
Hryciuk R. E., Kościańska A. (red.) (2007) Gender. Perspektywa Antropologiczna. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwa UW (wybrane artykuły)
Kościańska, A. (red.) (2012) Antropologia seksualności. Teoria. Etnografia. Zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Moore H. L. (2005) „Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN, s. 309-39.
Moore H. L. (2006) “Co się stało kobietom i mężczyznom? Płeć kulturowa i inne kryzysy w antropologii”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 402-19.
Rudaś-Grodzka M. et al. (red.) (2014) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca (wybrane hasła).
W cyklu 2020/SZ:
Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła). |
W cyklu 2021/SZ:
Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła). |
W cyklu 2022/SZ:
Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła). |
W cyklu 2023/SZ:
Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła). |
W cyklu 2024/SZ:
Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła). |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
n/d |
W cyklu 2021/SZ:
n/d |
W cyklu 2022/SZ:
n/d |
W cyklu 2023/SZ:
n/d |
W cyklu 2024/SZ:
n/d |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: