Antropologia kultury 20-AK-31WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- pojęcie kultury,
- wielkie pojęcia kulturowe: sacrum i profanum, mity i mitologizacje, symbole i rytuały,
- antropologia i badania kulturowe,
- problematyka kultury tradycyjnej i współczesnej,
- kultura masowa i media,
- normy kulturowe i kultura alternatywna.
- postawy wobec Innego,
- teatr jako próba kulturowa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca potrafi:
- wskazać podstawowe obszary i nurty badań antropologii kultury,
- przedyskutować znaczenie pojęcia „kultura” i wskazać różne jego ujęcia,
- wykorzystać uzyskaną wiedzę antropologiczną do analizowania własnego otoczenia kulturowego,
- wykazać się wiedzą na temat różnorodności kulturowej i przemian kulturowych zarówno społeczności „dalekich” jak i „bliskich”,
- zastosować narzędzia z zakresu badań kulturowych do interpretacji zjawisk teatralnych i performatywnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student wykazuje się doskonałą wiedzą pozyskaną z samodzielnych lektur oraz zajęć; wykazuje się też wysokim poziomem umiejętności zastosowania tej wiedzy do analiz konkretnych przykładów (spektakli, performansów, dzieł sztuki, wydarzeń kultury); w dyskusji potrafi wysuwać trafne argumenty, wykazuje się też wysokim poziomem kultury podczas debat; widzi zależności między współczesną problematyką kulturową i społeczną a różnymi formami sztuki, w tym szczególnie przedstawień teatralnych; potrafi wykorzystywać do analiz narzędzia badań kulturowych omówione na zajęciach; przedstawia bardzo dobrą pracę zaliczeniową.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z pewnymi nieznacznymi uchybieniami.
dobry (db; 4,0): niższy poziom wiedzy, niższy poziom umiejętności jej praktycznego zastosowania, słabsze analizy spektakli i słabsza umiejętność zastosowania narzędzi antropologicznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza i umiejętności (określone powyżej) na poziomie zadowalającym.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalający poziom wiedzy i umiejętności, niski poziom argumentacji w dyskusji, bardzo niski poziom analiz.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalający poziom wiedzy z zakresu podstaw antropologii kultury, jej przedmiotu i możliwości wykorzystania przez teatrologa; brak umiejętności analitycznych i interpretacyjnych, brak inwencji w dyskusji i prezentacjach.
Kryteria oceniania:
- przygotowanie do zajęć,
- aktywność i udział w dyskusjach,
- poziom dbałości o zrozumienie i przetworzenie lektur,
- poziom uzyskanej wiedzy i umiejętność jej wykorzystania do analiz i interpretacji wybranych przykładów spektakli /widowisk.
Praktyki zawodowe
nir dotyczy
Literatura
Zalecana literatura:
W. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
R. Konersmann, Filozofia kultury. Wprowadzenie, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2009.
Nowicka E., Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 2006.
Ch. Jenk, Kultura, przeł. W. Burszta, Poznań 1999.
Wskazane artykuły z wybranych pism specjalistycznych.
Zapoznanie się z całą serią wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego „Wiedza o kulturze” (m.in. Antropologia widowisk, Antropologia ciała, Kulturologia polska XX wieku itd.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: