Archeologia regionów i stref kulturowych_część 4 19-ARSK4-11-ArchU
Wykład "Archeologia regionów i stref kulturowych_część 4: orient i antyk" zakończony wspólnym egzaminem, składający się z dwóch części, zatytułowanych:
- Węzłowe problemy archeologii śródziemnomorskiej: orient
- Węzłowe problemy archeologii śródziemnomorskiej: antyk
Kurs przeznaczony jest dla studentów, którzy uzyskali już podstawowe wykształcenie przede wszystkim z zakresu archeologii lub innej dyscypliny (na studiach pierwszego stopnia), i którzy wykazują się wystarczającą dojrzałością i wiedzą do podejmowania własnych problemów badawczych.
Węzłowe problemy archeologii śródziemnomorskiej: orient
Głównym przedmiotem wykładu będzie zarysowanie przyszłości archeologii orientalnej jako nauki interdyscyplinarnej, której adepci wykorzystują na bieżąco, zarówno w polu jak i w pracy studyjnej, znajomość starożytnych pism i języków, badania geo-fizyczne, biologiczne i bio-chemiczne, zdjęcia satelitarne i lotnicze, nieinwazyjne metody prospekcji archeologicznej i nowoczesne systemy informacji geograficznej itp. Przy okazji niejako przedstawione będą te dziedziny archeologii orientalnej, gdzie w ostatnich latach dokonał się największy postęp (badania nad początkami państwa egipskiego), zarysowane będą problemy nowego podejścia do tradycyjnych źródeł (rola Biblii w archeologii), zagadnienia, które wciąż czekają na rozwiązanie (bezwzględna chronologia Mezopotamii i Egiptu), wreszcie omówiony zostanie wpływ polityki na prowadzenie i na perspektywy badań archeologicznych.
Węzłowe problemy archeologii śródziemnomorskiej: antyk
Kurs prezentuje wiodące problemy badawcze współczesnej archeologii klasycznej, wraz z uwzględnieniem specyficznego charakteru tej archeologii, ukonstytuowanego w toku jej historycznego kształtowania się jako nowoczesnej dyscypliny naukowej. W ramach kursu podjęta zostanie także ocena różnorodnych teoretycznych i metodologicznych podejść do interpretowania materiałów archeologicznych pochodzących ze świata greckiego i rzymskiego. Ważne będzie zwrócenie uwagi słuchaczy na przesunięcie zainteresowań badawczych z obszaru sztuk wizualnych oraz architektury na szeroki wachlarz problemów, obejmujących kwestie takie jak: ekologia świata antycznego, osadnictwo wiejskie, rozwój przestrzeni miejskich oraz miejsc centralnych, zmiany w obrębie domostw i ich zaplecza, podstawy gospodarcze, handel i wymiana, procesy urbanizacyjne i państwotwórcze, zagadnienia związane z kultem i rytuałem oraz manifestacją tożsamości w sferze prywatnej i publicznej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Węzłowe problemy archeologii śródziemnomorskiej: orient
Student uzyskuje wiedzę o nowoczesnych trendach badawczych w ramach archeologii orientalnej, dotyczącą zarówno tematyki badań jak i możliwych do zastosowania metod. W wyniku nabytej wiedzy jest w stanie kształtować swe studia magisterskie poprzez wybór przedmiotu zainteresowań (tematyki pracy magisterskiej) oraz dobrać takie zajęcia, które dadzą wiedzę i narzędzia niezbędne do realizacji tej tematyki.
Węzłowe problemy archeologii śródziemnomorskiej: antyk
Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o specyfice archeologii klasycznej jako archeologii historycznej, uprawianej na styku różnych dyscyplin oraz o jej najnowszych trendach badawczych. Zna i rozumie rozwinięte metody analizy, interpretacji oraz problematyzowania zagadnień, które archeologia klasyczna podejmuje. Student rozumie współczesną kondycję archeologii klasycznej i ma świadomość, co z długiej tradycji jej uprawiania w obrębie intelektualnych osiągnięć wielu narodów ją podejmujących, wciąż warte jest wykorzystania, a do czego podchodzić należy krytycznie. Student potrafi samodzielnie zdobywać dalszą wiedzę w obszarze archeologii klasycznej. Student wykazuje umiejętności dostrzegania i formułowania problemów związanych z potencjalną przyszłą pracą na polu archeologii klasycznej i jest w stanie aktywnie podejmować odpowiedzialne działania profesjonalne.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
Węzłowe problemy archeologii śródziemnomorskiej: orient
S. Pollock, R. Bernbeck (red.), Archaeologies of the Middle East. Critical Perspectives, Oxford 2005.
Tony Wilkinson, Archaeological Landscapes of the Near East, Arizona UP 2003.
Toby A.H. Wilkinson, Early Dynastic Egypt, Londyn 2001.
Węzłowe problemy archeologii śródziemnomorskiej: antyk
Alcock, S. E. Osborne, R. (red.). 2007. Classical Archaeology, Oxford.
Bipsham, E. Harrison, T. Sparkes, B. A. (red.). 2006. Ancient Greece and Rome. The Edinburgh Companion to Ancient Greece and Rome, Edinburgh.
Bugaj, Ewa. 2011. Archeologia klasyczna w poszukiwaniu swej tożsamości. Między przeszłością, teraźniejszością a historią sztuki, Folia Praehistorica Posnaniensia 16, ss. 255-279.
Bugaj, Ewa. 2012. Archeologia a sztuka, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, red. S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, ss. 885-909.
Dyson, Stephen L. 1993. From New to New Age Archaeology. Archaeological Theory and Classical Archaeology - A 1990s Perspective, American Journal of Archaeology 97, ss. 195-206.
Lang, Franziska. 2002. Klassische Archäologie. Eine Einführung in Methode, Theorie und Praxis, Tübingen.
Morris, Ian. 2006. Classical Archaeology, [w:] A Companion to Archaeology, J. Bintliff (red.), Oxford, ss. 253-271.
Scott, Sarah. 2006. Art and Archaeologist, World Archaeology 38, ss. 628-643.
Tabaczyński, S. Marciniak, A. Cyngot, D. Zalewska, A. (red.). 2012. Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań.
Voutsaki, Sofia. 2008. Greek Archaeology: Theoretical Developments over the Last 40 Years, Tijdschrift voor Mediterrane Archeologie 20, nr 40, ss. 21-28.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: