Archeologia powszechna I (paleolit, mezolit) 19-APIPM-23-Arch
Metody badawcze paleolitu i mezolitu.
Zagadnienie antropogenezy.
Podziały i zróżnicowanie kulturowe w poszczególnych podokresach chronologicznych.
Przemiany środowiska naturalnego oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw prahistorycznych.
Zróżnicowanie inwentarzy kultury materialnej społeczeństw paleolitu i mezolitu.
Charakterystyka podstaw gospodarczych, osadnictwa, kultury symbolicznej i organizacji ugrupowań plejstocenu i wczesnego holocenu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć uczestnik powinien mieć
1) wiedzę na temat:
- sposobów badań i interpretacji podstawowych źródeł związanych z wczesną i środkową epoką kamienia;
- najważniejszych stanowisk archeologicznych datowanych na okres plejstocenu i wczesnego holocenu;
- podstawowych podziałów kulturowo-chronologicznych związanych z okresami dolnego, środkowego, górnego i schyłkowego paleolitu oraz mezolitu, a także kryteriów tych podziałów;
- zagadnień związanych z obróbką surowców kamiennych i organicznych, podstawami gospodarczymi, elementami symboliki, osadnictwem i innych elementów życia codziennego ugrupowań paleolitu i mezolitu.
2) Student rozumie:
- podstawowe pojęcia i definicje paleolitu i mezolitu;
- kluczowe problemy epoki kamienia na obszarze tzw. Starego Świata;
- znaczenie i specyfikę badań nad starszą i środkową epoką kamienia.
3) Student posiada umiejętności:
- wyróżniania i charakterystyki podstawowych źródeł materialnych (artefakty krzemienne, kostne, drewniane itp.) dystynktywnych dla poszczególnych jednostek paleolitycznych i mezolitycznych;
- interpretacji danych źródłowych w kontekście badań nad poszczególnymi elementami życia społeczności starszej i środkowej epoki kamienia;
- krytycznego oceniania i wykorzystywania danych prezentowanych w literaturze przedmiotu odnoszących się do zagadnień paleolitu i mezolitu.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, prezentacja, egzamin.
Literatura
Bailey G., Spikins P. (red.) 2010 Mesolithic Europe, Cambridge.
Cummings V., Jordan P., Zvelebil M. (red.) 2014 The Oxford Handbook of the Archaeology and Anthropology of Hunter-Gatherers, Oxford.
Galiński T., 2002 Społeczeństwa mezolityczne. Osadnictwo, gospodarka, kultura ludów łowieckich w VII-IV tysiącleciu p.n.e., Szczecin.
Gamble C., 1999 The Palaeolithic societies of Europe, Cambridge.
Kozłowski J. K., 2004 Wielka Historia Świata, T. I, Świat przed „rewolucją” neolityczną, Warszawa.
Kobusiewicz M., 1999 Ludy zbieracko-łowieckie północno-zachodniej Polski, Poznań.
Kozłowski J. K., Kozłowski S. K., 1975 Pradzieje Europy od XL do IV tysiąclecia p.n.e., Warszawa.
Kozłowski S. K., 2009 Thinking Mesolithic, Oxford.
Schild R., 1975 Paleolit i mezolit (w:) W. Hensel (red.), Prahistoria Ziem Polskich, T. 1, Wrocław, Warszawa, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: