Litwa, Łotwa i Estonia w procesach integracji bałtyckiej i europejskiej 18-LLiEwPI-23.uST2
1.Historia idei integracji europejskiej w państwach bałtyckich (ruch paneuropejski). Europa Zachodnia wobec dążeń niepodległościowych republik bałtyckich w latach 1988-1991.
2. Akcesja Litwy, Łotwy i Estonii do UE: uwarunkowania, kryteria integracji, proces decyzyjny po obu stronach, nastroje i oczekiwania społeczne. Kwestie dyskusyjne: ludność rosyjskojęzyczna i tranzyt do Obwodu Kaliningradzkiego.
3. Przedstawiciele Litwy, Łotwy i Estonii w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim.
4. Państwa bałtyckie w polityce regionalnej Unii Europejskiej. Pomoc strukturalna, polityka spójności.
5. Państwa bałtyckie wobec współczesnych problemów Unii Europejskiej
6. Państwa bałtyckie w NATO
7. Historyczne związki państw bałtyckich ze Skandynawią i Niemcami. Państwa skandynawskie wobec dążeń niepodległościowych republik bałtyckich w latach 1988-1991.
8. Rada Państw Morza Bałtyckiego (CBSS)
9.Wyspecjalizowane organizacje i platformy współpracy w regionie bałtyckim (wymiar ekologiczny, kulturalny, społeczny, naukowy, obronny)
10. Turyści skandynawscy i zachodnioeuropejscy w państwach bałtyckich
Obywatele Litwy, Łotwy i Estonii w państwach zachodnioeuropejskich i skandynawskich.
11. Projekt „Estlandia” – koncepcja włączenia Estonii do regionu skandynawskiego. Nordyckość jako atrakcyjny model dla państw bałtyckich.
12. Projekt „Baltoskandia” – idee zbliżenia bloku nordyckiego i państw bałtyckich
13. Bałtycka kultura akademicka – korporacje akademickie w Estonii i Łotwie jako formuła budowy elit i przykład przynależności do bałtyckiego kręgu kulturowego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna w poszerzonym stopniu terminologię z zakresu historii i historiografii, antropologii politycznej i ekonomicznej oraz wiedzy o polityce i gospodarce, w aspektach odnoszących się do integracji bałtyckiej i europejskiej Litwy, Łotwy i Estonii
2. Posiada wiedzę faktograficzną i teoretyczną umożliwiającą rozumienie procesu transformacji politycznej i ekonomicznej Litwy, Łotwy i Estonii od republik radzieckich do państw-członków Unii Europejskiej
3. Posiada wiedzę na temat węzłowych problemów historii państw i narodów bałtyckich, dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi państwami bałtyckimi oraz między nimi a Europą i całym regionem wokółbałtyckim.
4. Rozumie i interpretuje zmiany roli Litwy, Łotwy i Estonii w stosunkach międzynarodowych, rozpoznaje praktyczny wpływ globalizacji na życie polityczne i społeczne tych państw, rozumie mechanizmy ich polityki zagranicznej.
5. Potrafi sformułować temat i skonstruować bibliografię artykułu naukowego (referatu) dotyczącego udziału Litwy, Łotwy i Estonii w integracji europejskiej i bałtyckiej.
6. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tworów współczesnej myśli społecznej oraz politycznej dotyczącej integracji europejskiej i bałtyckiej Litwy, Łotwy i Estonii.
7. Jest przygotowany do kontaktów z obywatelami Litwy, Łotwy i Estonii na płaszczyźnie naukowej, społecznej, kulturalnej i politycznej, z zrozumieniem i poszanowaniem ich wrażliwości oraz tożsamości. Jest przygotowany do świadomego uczestnictwa w konferencjach, sympozjach, spotkaniach organizacji pozarządowych dotyczących współpracy dwustronnej i wielostronnej
8. Dostrzega problemy etyczne związane z pracą badawczą i publikacyjną, ma świadomość znaczenia dobrosąsiedzkich stosunków z państwami bałtyckimi dla polskiej racji stanu, ma świadomość konieczności kierowania się naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji w życiu zawodowym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na postawie obecności, aktywności na zajęciach o charakterze konwersatoryjnym oraz ustnego egzaminu z zakresu przedmiotu .
Literatura
Bałtyckie i wschodnie pogranicze Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, red. E. Teichmann, Warszawa 2008
Froese D., Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, Warszawa 2007
Kozakiewicz J., Polityka bezpieczeństwa państw bałtyckich, Warszawa 2003
Mieńkowska R., Litwa, Łotwa i Estonia w procesie „zrastania się” Europy, w: Zrastanie się Europy. Wschodnie rubieże Unii Europejskiej, red. A. Skrzypek, Warszawa 2006
Nowe pogranicze Europy: Litwa, Łotwa, Estonia, red. E. Teichmann, Warszawa 2003
Nowiak J., Współpraca nordycka – wzór dobrej polityki, Poznań 2001
Piotrowski B., Integracja Skandynawii: od Rady Nordyckiej do wspólnoty europejskiej, Poznań 2006
Rdzanek G., Miejsce Litwy, Łotwy i Estonii w polityce wojskowej Danii w latach 1993-2000, Wrocław 2003
Rossa-Kilian D., Wielostronna współpraca w regionie Morza Bałtyckiego na przełomie XX i XXI wieku, Toruń 2009
Runiewicz M., Międzynarodowa konkurencyjność państw nadbałtyckich, Warszawa 2006
Społeczeństwo i ekonomia: dwudziestolecie przemian w krajach bałtyckich 1991-2010, red. J. Zieliński i R. Droba, Siedlce 2010
Stępień-Kuczyńska A., M. Słowikowski, Unia Europejska a państwa Europy Wschodniej, Warszawa 2008
Józefiak S., Kto broni nieba Republiki Litewskiej?, „Spojrzenie na Wschód” 2012, nr 2 (5)
Stach Ł., Elity polityczne Litwy Łotwy i Estonii wobec integracji z Unią Europejską, „Rocznik Wschodni”, 2007/2008, nr 13, s. 66 – 82.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: