Geografia regionalna 18-GRe-11Wsch2
Przedstawienie zagadnień związanych z realizacją przedmiotu, zadań i celu kształcenia. Podstawowa charakterystyka metody pracy. Omówienie zagadnień egzaminacyjnych.
Eurazja - geograficzny kolos, czyli co wiemy o ukształtowaniu terenu i jakie są tego konsekwencje?
Podzielmy Eurazję - krainy geograficzne regionu Europy Wschodniej i Azji Północnej. Ćwiczenia praktyczne - praca z mapą fizyczną regionu.
Polityczna makatka - czyli państwa, granice (rozwój granicy rosyjskiej, ZSRR), podziały administracyjne.
Jak rządzimy, żeby produkować? Gospodarki narodowe i rozwój regionalny Eurazji i co z tego wynika.
Analiza w zakresie geografii regionalnej terytorium państw bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii. (Zagadnienia: środowisko geograficzne, ludność, struktura przemysłu, rolnictwa, sieci transportowej i handlu zagranicznego)
Analiza w zakresie geografii regionalnej terytorium Białorusi (analogicznie jak wyżej)
Analiza w zakresie geografii regionalnej terytorium Ukrainy i Mołdawii (analogicznie jak wyżej)
Analiza w zakresie geografii regionalnej terytorium Zakaukazia: Gruzji, Armenii Azerbejdżanu (analogicznie jak wyżej)
Analiza w zakresie geografii regionalnej terytorium Federacji Rosyjskiej (analogicznie jak wyżej)
Analiza w zakresie geografii regionalnej terytorium Kazachstanu (analogicznie jak wyżej)
Analiza w zakresie geografii regionalnej terytorium państw Azji Środkowej: Turkmenistanu, Kirgistanu, Uzbekistanu, Tadżykistanu (analogicznie jak wyżej)
W grupie siła - czyli integracja w regionie.
Podsumowanie przedmiotu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Ma podstawową wiedzę o geografii fizycznej, gospodarczej i politycznej obszaru postradzieckiego. Zna podstawy teoretyczne geografii regionalnej jako nauki. Prawidłowo definiuje zjawiska geograficzne.
Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące obszaru postradzieckiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych
Potrafi interpretować przemiany społeczno-ekonomiczne w państwach postsowieckich, rozróżniać rozwiązania systemowe i ich współzależności od regionu geograficznego, warunków naturalnych i wykreowanych przez człowieka.
Ma świadomość szczególnych więzi łączących Polskę i Unię Europejską z obszarem postradzieckim, szczególnie z Rosją, Litwą, Ukrainą i Białorusią, jak również szerzej w rejonie Morza Bałtyckiego
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: przedstawienie tematycznej prezentacji multimedialnej Ocenianie formujące: dyskusja na zajęciach
Ocenianie podsumowujące – egzamin pisemny
Zaliczenie przedmiotu na postawie obecności, kolokwium (test), aktywności na zajęciach i pracy pisemnej oraz prezentacji jej wyników na zajęciach w formie prezentacji multimedialnej
Uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego przeprowadzonego w formie pisemnej
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu geografii regionalnej regionu Eurazji
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu geografii regionalnej regionu Eurazji
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu geografii regionalnej regionu Eurazji
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu geografii regionalnej regionu Eurazji, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu geografii regionalnej regionu Eurazji, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu geografii regionalnej regionu Eurazji
Literatura
Geografia regionalna świata, red. J. Makowski, Warszawa 2006
J. Makowski, Geografia fizyczna świata, Warszawa 2004
G. Ziętala, Geografia gospodarcza Rosji, Rzeszów 2006
G. Ziętala, Geografia gospodarcza Rosji w ćwiczeniach, Rzeszów 2009
Artykuły w czasopismach i pracach zbiorowych wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: