Konteksty prawne komunikacji międzyludzkiej 16-kpkm-11
Ćwiczenia dotyczą problematyki bardzo żywo dyskutowanej zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach, stanowiącej przedmiot licznych procesów oraz orzeczeń sądowych. Przedmiotem zajęć będzie próba poszukania kompromisu między wolnością dziennikarskiej wypowiedzi i wypełnianiem informacyjnych funkcji mediów w społeczeństwie demokratycznym - z jednej strony - a poszanowaniem dóbr osobistych człowieka - z drugiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
rozpoznaje rodzaj naruszonego dobra
analizuje pojęcie dobra i prawa osobistego
rozumie znaczenie ochrony dóbr osobistych
rozumie i wie jakie ma prawa w zakresie Prawa do informacji publicznej
ma świadomość czym jest i jakie są konsekwencje popełniania plagiatu
wyjaśnia zasady udzielania ochrony poszczególnym dobrom
krytycznie odnosi się do prezentowanych przypadków naruszeń praw osobistych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje.
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje.
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje.
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami.
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
Media a dobra osobiste, red J. Bart, R. Markiewicz
Bryc W., Naruszenie dóbr osobistych w reklamie, Palestra 5-6/2001.
Poźniak- Niedzielska M, Szczotka J., Mozgawa M. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Zarys wykładu, Bydgoszcz - Warszawa - Lublin 2007
D. Żak, Informacja publiczna w świetle prawa, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny”, 14(1/2011), http://www.kul.pl/files/19/PPE_14.pdf
T., Sudoł. Naruszenie dóbr osobistych w reklamie, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny”, 14(1/2011)http://www.kul.pl/files/19/PPE_14.pdf
A.Rogacka-Łukasik, Naruszenie dóbr osobistych w Internecie, Roczniki Prawa i Administracji, rok XII
Ustawa Prawo do informacji publicznej http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011121198/U/D20011198Lj.pdf
• Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz.U. 1993 Nr 47 poz. 211, Tekst ujednolicony.
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883, Tekst ujednolicony.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: