Zarządzanie instytucjami kultury 16-ZIKUL-11
Tematyka prowadzonych zajęć:
1. Podstawy prawne funkcjonowania instytucji kultury.
2. Dyrektor instytucji kultury - jego powoływanie i odwoływanie oraz kompetencje
3. Struktura organizacyjna instytucji kultury oraz podstawowe dokumenty, nieodzowne do jej działania
4. Zarządzanie strategiczne i zarządzanie projektem w instytucji kultury - analizy: SWOT, SMART
5. Zarządzanie dziedzictwem kulturowym (ochrona dóbr kultury, instytucja kultury w obiekcie zabytkowym)
6. Źródła finansowania instytucji kultury oraz tworzenie budżetu dla instytucji kultury
7. Organizacja imprezy masowej – obowiązki instytucji kultury - organizatora
8. Zarządzanie dużą instytucją kultury na przykładzie Bramy Poznania [zajęcia terenowe]
9. Zarządzanie Centrum Kultury – Zamek w Poznaniu oraz Muzeum Zamkowym w Malborku – instytucja w obiekcie zabytkowym – konwersatorium z dyrektorem instytucji i pracownikami działów [zajęcia terenowe]
10. Zarządzanie Biblioteką Publiczną Miasta Gniezna - konwersatorium z dyrektorem instytucji
11. Zarządzanie instytucją kultury o charakterze naukowym i muzealniczym na przykładzie Biblioteki Kórnickiej PAN - konwersatorium z pracownikami instytucji
12. Budowanie marki instytucji kultury i jej rozpoznawalność w przestrzeni publicznej na przykładzie Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie – konwersatorium z dyrektorem instytucji
13. Nieduża instytucja kultury w działaniu – Muzeum Archidiecezjalne w Gnieźnie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
STUDENTKA/STUDENT:
1. zna podstawową problematykę związaną z zarządzeniem instytucjami kultury – potrafi wymienić i opisać podstawowe typy instytucji, wskazać różnice pomiędzy instytucjami artystycznymi i pozostałymi, zna podstawy prawne zarządzania, którymi musi kierować się osoba zarządzająca instytucją oraz zna tryby powoływania dyrektora
2. ma wyobrażenie o strukturze organizacyjnej instytucji kultury oraz działaniu poszczególnych jej komórek; potrafi omówić treści zawarte w podstawowych dla prawidłowego działania instytucji kultury dokumentów takich jak: wizja, akt utworzenia instytucji, misja, struktura organizacyjna oraz statut
3. potrafi w praktyce wykorzystać nieodzowne dla dobrego zarządzania instytucją kultury analizy: strategiczną - SWOT, przy zarządzaniu projektem - SMART oraz benchmarking
4. zna podstawy prawne finansowania instytucji kultury, potrafi stworzyć na podstawowym poziomie budżet
5. zna podstawy prawne regulujące ochronę dóbr kultury, ma wyobrażenie problemów, z którymi boryka się dyrekcja instytucji kultury znajdującej się w obiekcie zabytkowym
6. zna zasady organizowania imprez masowych oraz obowiązki spoczywające na organizatorze - instytucji kultury
7. zna praktyczne problemy wiążące się z zarządzaniem złożonej strukturalnie instytucji kultury na przykładzie ICHOT – Brama Poznania oraz Muzeum Narodowego w Poznaniu
8. zna problematykę zarządzania dużą instytucją kultury, której działania kierowane są do różnych grup społecznych, działającą w budynku zabytkowym, na przykładzie Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu oraz Muzeum Zamkowego w Malborku
9. zna specyfikę nowoczesnego zarządzania bibliotekami na przykładzie Biblioteki Publicznej Miasta Gniezna
10. zna specyfikę zarządzania instytucją kultury, łączącą w sobie muzeum, bibliotekę oraz instytut naukowy na przykładzie Biblioteki Kórnickiej PAN w Kórniku; potrafi w praktyce wykorzystać metody promocyjne stosowane w Bibliotece Kórnickiej PAN
11. ma świadomość znaczenia marki instytucji kultury dla jej działania, zna podstawowe narzędzia służące jej kreowaniu
Kryteria oceniania
AKTYWNY UDZIAŁ W ĆWICZENIACH, KOLOKWIUM USTNE
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): minimalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
BRAK
Literatura
Armstrong M., Zarządzanie ludźmi. Praktyczny przewodnik dla menedżerów liniowych, Poznań 2007
Barański R., Kos-Łabędowicz J., Liżewski S., Ostapowicz E., Skrzypiec R.,
Zarządzanie instytucją kultury, Warszawa 2015
Kisielnicki J., Zarządzanie, Warszawa 2008
Ostapowicz E., Plan finansowy instytucji kultury (PDF)
Praca zbiorowa, Vademecum dyrektora instytucji kultury + płyta CD, Warszawa 2021
temat: plan finansowy instytucji kultury:
https://akademia.infor.pl/kurs/FOB0000000000002766265,powiazane,artykul,FOB0000000000002761544,Plany-finansowe-tworzenie-zmiany-ewidencja-grupy-wydatkow.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: