Zarys historii sztuki europejskiej 16-ZHSE-11
Nienijszy wykład obejmuje następujace tematy:
1. Architektura i sztuka wczesnochrześcijańska
2. Kultura artystyczna germańskich królestw (Ostrogoci, Wizygoci, Frankowie, Longobardowie) – na drodze ku średniowieczu.
3. Sztuka w Italii V-IX w.
4. Renovatio imperii – sztuka w kręgu Karolingów i Liudolfingów
5. Architektura i sztuka romańska.
6. Gotycka katedra – architektura gotycka i jej lokalne formy.
7. Główne kierunki rozwoju plastyki gotyckiej.
8. Dwie drogi do renesansu – Florencja i Niderlandy.
9. Epoka artystycznego pluralizmu – renesans, manieryzm i barok.
10. Barokowa sztuka kontrreformacji i królewskiego dworu
11. Klasycyzm i romantyzm
12. Wiek XIX – narodziny nowoczesnego miasta.
13. Modernizm XX wieku
14. Główne kierunki artystyczne w malarstwie i rzeźbie XIX i XX wieku
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
1. omówić, wskazując konkretne przykłady, proces absorbowania przez chrześcijan dla ich potrzeb rzymskich form architektonicznych oraz rozwój sztuki w kręgu nowej legalnej religii w trzech zasadniczych okresach: 1. przed Edyktem Mediolańskim; 2. za panowania Konstantyna Wielkiego; 3. za panowania Teodozjusza Wielkiego
2. opisać przebieg procesu przyswajania wzorców artystycznych Rzymu przez ludy barbarzyńskie oraz ich wkład w rozwój sztuki na Zachodzie.
3. opisać proces przekształceń w krajobrazie artystycznym Italii po upadku Cesarstwa Rzymskiego i omówić udział w nim głównych ośrodków artystycznych – Mediolanu, Rawenny i Rzymu.
4. nakreślić obraz renovatio imperii w sferze artystycznej aktywności fundacyjnej władców z dynastii Karolingów i Liudolfingów
5. zaprezentować pluralistyczny obraz architektury i sztuki w okresie romańskim i wyjaśnić przyczyny zaistnienia takiego stanu rzeczy
6. omówić najistotniejsze zagadnienia związane z fenomenem katedry gotyckiej (formalne i ideowe) oraz omówić główne kierunki rozwoju architektury gotyckiej
7. omówić, wskazując konkretne przykłady dzieł sztuki oraz główne tendencje formalne i ideowe w procesie rozwoju plastyki (malarstwa i rzeźby) gotyckiej
8. scharakteryzować środowiska artystyczne, w których rodzą się idee renesansu oraz zaprezentować zasadnicze założenia nowego stylu
9. nakreślić obraz bogactwa formalnego i ideowego sztuki XVII i pocz. XVIII w.
10. zaprezentować przykłady wykorzystania przez Kościół architektury i sztuki w sferze propagandy okresu kontrreformacji oraz w służbie monarchii
11. przedstawić genezę i główne założenia formalne i estetyczne klasycyzmu i romantyzmu w sztuce i architekturze
12. omówić proces kształtowania się założeń urbanistycznych nowoczesnego miasta
13. omówić i zaprezentować na konkretnych przykładach założenia ideowe modernizmu
14. zaprezentować złożoność obrazu postaw estetycznych i ideowych w malarstwie i rzeźbie przełomu XIX i XX wieku
Kryteria oceniania
Wykład kończy zaliczenie w formie ustnej.
Kryteria oceniania:
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (20-21 prawidłowych odpowiedzi)
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (18-19 prawidłowych odpowiedzi)
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (16-17 prawidłowych odpowiedzi)
3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (14-15 prawidłowych odpowiedzi)
3.0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (12-13 prawidłowych odpowiedzi)
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (1-11 prawidłowych odpowiedzi)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Elżbieta Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008
Piotr Skubiszewski, Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001,
Michael Levey, Wczesny renesans, Warszawa 1972,
Michael Levey, Dojrzały renesans, Warszawa 1980,
John Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970,
Linda Nochlin, Realizm, Warszawa 1974,
Sztuka Świata t. 3-10, Warszawa 1993-2009
Wielka historia sztuki t. 1-10, Warszawa 2005-2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: