Warsztat do wyboru: Mity i symbole w kinie i telewizji 16-WWMSKT-11
Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Poprzez znajomość mitologii i symboliki zyskujemy większe możliwości interpretacji wytworów kultury, stają się one dla nas lepiej zrozumiałe, a nasze uczestnictwo w życiu kulturalnym pełniejsze.
Na zajęciach analizowane będą wybrane filmy i programy telewizyjne pod kątem zawartej w niej symboliki i wykorzystanej mitologii. Reinterpretacja tych znaków zwiększy kompetencje społeczne studentów, pozwalając im na twórcze wykorzystanie swojej wiedzy i umiejętności. Znajomość wybitnych lub popularnych wytworów kultury audiowizualnej przyczyni się do podejmowania wysiłków zachowania dziedzictwa kulturowego Europy i świata.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- wyjaśnia pojęcia archetypu, mitu i symbolu.
- wyjaśnia podstawowe pojęcia poetyki filmowej.
- rozróżnia gatunki filmowe.
- interpretuje i analizuje materiały audiowizualne w poszukiwaniu symboli i mitologii.
- przedstawia na forum zajęciowym rezultaty swojej pracy.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): wzorowo przygotowany projekt, aktywne uczestnictwo w zajęciach
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobrze przygotowany projekt (1 uwaga merytoryczna, bez zastrzeżeń technicznych), aktywne uczestnictwo w zajęciach
dobry (db; 4,0): dobrze przygotowany projekt (2 uwagi merytoryczne i 2 zastrzeżenia technicznych), w miarę aktywne uczestnictwo w zajęciach
dostateczny plus (+dst; 3,5): dostatecznie przygotowany projekt (3 uwagi merytoryczne, kilka zastrzeżeń technicznych), uczestnictwo w zajęciach
dostateczny (dst; 3,0): dostatecznie przygotowany projekt (ponad 3 uwagi merytoryczne i zastrzeżenia techniczne), uczestnictwo w zajęciach
niedostateczny (ndst; 2,0): nieoddany, splagiatowany lub błędnie napisany projekt lub brak uczestnictwa w zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010
‒ Altman R. Gatunki filmowe, Warszawa 2012
‒ Autorzy kina polskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2004
‒ Block B., Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2014
‒ Lubelski T, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015
‒ Mistrzowie Kina Amerykańskiego. Klasycy, red. Ł.A. Plesnar, R. Syska Kraków 2006 (o Disneyu)
‒ Płażewski J., Język filmu, Warszawa 2008, ss. 37-63, 80-89, 143-148, 153, 169-178, 192-204, 338-352, 394-420
W cyklu 2020/SZ:
‒ Altman R. Gatunki filmowe, Warszawa 2012 |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: