Wiedza o muzyce 16-WOM-11
I. Zagadnienia wstępne: definicja i klasyfikacje muzyki
II. Teoria muzyki
1. Instrumentoznawstwo:
‒ Fortepian
‒ Instrumenty smyczkowe
‒ Instrumenty dęte
‒ Instrumenty perkusyjne
‒ Instrumenty szarpane
‒ Organy
2. Zasady muzyki i formy muzyczne:
‒ Podstawowe elementy dzieła muzycznego (dynamika, rytm, tempo)
‒ Skale i tonacje
‒ Budowa okresowa utworu
‒ Formy muzyczne (sonata, rondo, menuet, scherzo, koncert, symfonia, opera, pieśń, suita)
‒ Zespoły kameralne i orkiestra
III. Muzyka poważna
‒ Barok
‒ Klasycyzm
‒ Romantyzm i neoromantyzm
‒ Muzyka współczesna
IV. Muzyka rozrywkowa
‒ Muzyka Afroamerykanów (blues, jazz, R&B, soul, rap/hip-hop)
‒ Rock
‒ Elektroniczna muzyka taneczna
Nakład pracy studenta:
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h
Czytanie wskazanej literatury 25 h
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 5 h
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
- zna różne klasyfikacje muzyki;
- zna klasyfikację instrumentów muzycznych i wskazuje przykłady instrumentów należących do poszczególnych grup;
- identyfikuje najważniejsze zasady muzyki i formy muzyczne;
- wymienia epoki muzyczne i charakteryzuje je;
- wskazuje najważniejszych kompozytorów w danej epoce, światowych i polskich, oraz ich najistotniejsze dzieła;
- identyfikuje najważniejsze gatunki muzyki rozrywkowej i charakteryzuje je;
- wskazuje przedstawicieli najważniejszych gatunków muzyki rozrywkowej;
- dokonuje podstawowej analizy dzieła muzycznego;
- formułuje argumenty w dyskusji;
- współpracuje z grupą;
- jest otwarty na różnego rodzaju muzykę.
Kryteria oceniania
Analiza dzieła muzycznego
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): od (90 % + 1) punktów
dobry plus (+db; 4,5): od (80 % + 1) do 90 % punktów
dobry (db; 4,0): od (70 % + 1) do 80 % punktów
dostateczny plus (+dst; 3,5): od (60 % + 1) do 70 % punktów
dostateczny (dst; 3,0): od (50 % + 1) do 60 % punktów
niedostateczny (ndst; 2,0): do 50 % punktów
Premiowana będzie aktywność na zajęciach.
Literatura
Podstawowa:
‒ Waldorff J. (1967 i późniejsze), Sekrety Polihymnii, Warszawa.
‒ Schaeffer B. (1983 i późniejsze), Dzieje muzyki, Warszawa.
‒ Muzykoteka Szkolna, http://www.muzykotekaszkolna.pl/.
Uzupełniająca
‒ Wesołowski F. (1986 i późniejsze), Zasady muzyki, Kraków.
‒ Jacobs A. (1993), Słownik muzyczny, Bydgoszcz.
‒ Gloger R., Skrzydlewski W. (2002), Ilustrowany leksykon muzyki popularnej, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: