Wiedza o kulturze 16-WOK-11
Wykłady z wiedzy o kulturze mają przygotować studenta do samodzielnej analizy i interpretacji zjawisk kulturowych. W tym celu student zapoznaje się z podstawową terminologią i koncepcjami definiującymi kulturę. Poznaje również specyfikę nauk o kulturze i ich odrębność względem innych nauk humanistycznych. W ramach wykładów poruszana jest tematyka związana z historią badań nad kulturą, kulturą jako sposobem życia, sztuką, czasem, przestrzenią i pamięcią. Student zapoznaje się także z definicją posthumanizmu.
Ćwiczenia:
Antropologia kulturowa a kulturoznawstwo
Kultura a cywilizacja: Johann Gottfried Herder, Oswald Spengler, Arnold Toynbee, Samuel Huntington
Wybrane elementy kultury:
- wzór (Ruth Benedict, Max Scheler)
- mit (Francois Jacob, Mircea Eliade)
- symbol (Ernst Cassirer)
Nauka jako system kultury: Karl Popper, Thomas Kuhn
Koncepcje rozwoju i badań kultury:
- ewolucjonizm (Herbert Spencer, Karol Darwin)
- dyfuzjonizm (Franz Boas, Alfred Kroeber)
- funkcjonalizm (Bronisław Malinowski)
- etnopsychologizm i badania nad charakterem narodowym (Zygmunt Freud, Margaret Mead, Edmund Lewandowski)
- strukturalizm (Claude Levi-Strauss)
- marksizm (Theodor Adorno, Gyorgy Lukacs)
- współczesna myśl katolicka (Jacques Maritain)
- poststrukturalizm (Jacques Derrida, Jean Baudrillard)
- postmodernizm (Fredric Jameson, Zygmunt Bauman, Gordon Mathews)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
16-WOK-11_1 Zna różne definicje kultury i objaśnia pojęcia pokrewne; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
16-WOK-11_2 Identyfikuje i wskazuje cechy najważniejszych koncepcji rozwoju i badań kultury; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
16-WOK-11_3 Wyjaśnia znaczenie tradycji i dorobku w rozwoju kultury; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
16-WOK-11_4 Objaśnia rolę, jaką kultura pełni w życiu człowieka; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
16-WOK-11_5 Wskazuje miejsce kultury w życiu współczesnych społeczeństw. K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Ćwiczenia:
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
- wskazuje różnice w antropologicznym i kulturoznawczym podejściu do kultury;
- wyjaśnia pojęcia kultury i cywilizacji;
- opisuje wybrane elementy i systemy kultury;
- zna podstawowe założenia wybranych koncepcji rozwoju i badań kultury.
Kryteria oceniania
egzamin
- na ocenę 2 - student nie potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologii używanej w obszarze nauk o kulturze, nie opanował zagadnień egzaminacyjnych
- na ocenę 3 - student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, dostatecznie opanował zagadnienia egzaminacyjne,
- na ocenę 4 - student w stopniu dobrym potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, rozumie i właściwie interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w sferze kultury
- na ocenę 5 - student potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, rozumie i właściwie interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w sferze kultury, wykorzystuje wiedzę z zakresu nauk o kulturze do analizy i interpretacji kultury współczesnej
Ćwiczenia:
Kolokwium ustne
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość literatury, poprawna argumentacja
- dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość literatury, poprawna argumentacja
- dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury, błędy w argumentacji
- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość literatury, poprawna argumentacja
- dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość literatury, błędy w argumentacji
- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość literatury, błędy w argumentacji
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
‒ J. Gajda, Antropologia kulturowa. Cz. I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Toruń 2004.
‒ E. Baldwin i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007.
‒ G. Dziamski, Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Gdańsk 2016.
‒ S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 2001.
‒ E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczne wykłady problemów antropologii kulturowej, Warszawa 2003.
‒ B. Olszewska-Dyoniziak, Człowiek – Kultura – Osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001.
‒ J. Tomkowski, Dzieje myśli, Warszawa 1997.
Ćwiczenia:
Artykuły:
‒ Burdyka K., Burdyka K. (2014), Wpływ zjawiska „futbolizacji” na kulturę współczesnej wsi polskiej, Wieś i Rolnictwo, 4 (165), s. 131-144.
‒ Bauman Z. (2011), Ponowoczesne wzory osobowe, Studia Socjologiczne, 1 (200), s. 435-458.
We fragmentach:
‒ Levi-Strauss C. (1970), Antropologia strukturalna, Warszawa.
‒ Kroeber A. L. (1973), Istota kultury, Warszawa.
‒ Dziamski G. (2016), Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Gdańsk.
‒ Spengler O. (2014), Zmierzch Zachodu. Zarys morfologii historii powszechnej, Warszawa.
‒ Toynbee A. J. (2000), Studium historii, Warszawa.
‒ Huntington S. (2004), Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa.
‒ Benedict R. (2008), Wzory kultury, Warszawa.
‒ Scheler M. (2004), Wolność, miłość, świętość. Pisma wybrane z filozofii religii, Kraków.
‒ Jacob F. (1987), Gra możliwości. Esej o różnorodności życia, Warszawa.
‒ Eliade M. (1970), Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, Warszawa.
‒ Cassirer E. (2004), Symbol i język, Poznań.
‒ Popper K. (2002), Logika odkrycia naukowego, Warszawa.
‒ Kuhn T. (2001), Struktura rewolucji naukowych, Warszawa.
‒ Kasprzyk L. (1967), Spencer, Warszawa.
‒ Teoria ewolucji w wypisach (1959), K. Petrusewicz (red.), Warszawa.
‒ Kopczyńska E. (2012), Metoda i pasja. Antropologia kulturowa Franza Boasa, Kraków.
‒ Malinowski B. (1958), Szkice z teorii kultury, Warszawa.
‒ Freud Z. (1967), Człowiek, religia, kultura, Warszawa.
‒ Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.
‒ Lewandowski E. (2008), Charakter narodowy Polaków i innych, Warszawa.
‒ Adorno T. W. (2015), O muzyce popularnej, Res Facta Nova, 16 (25), s. 75-98.
‒ Horkheimer M., Adorno T. W. (1994), Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa.
‒ Lukacs G. (1968), Teoria powieści. Esej historyczno-filozoficzny o wielkich formach epiki, Warszawa.
‒ Maritain J. (2007), Religia i kultura, Warszawa.
‒ Derrida J. (1993), Pismo filozofii, Kraków.
‒ Baudrillard J. (2005), Symulakry i symulacje, Warszawa.
‒ Jameson F. (2011), Postmodernizm, czyli Logika późnego kapitalizmu, Kraków.
‒ Mathews G. (2005), Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: