Wykład monograficzny I: Wielkopolskie peregrynacje kulturowe 16-WMOI-11
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Muzyczne tradycje regionu
Wybitni przedstawiciele kultury
Życie codzienne mieszkańców regionu
Gniezno na mapie kulturalnej regionu
Dyskretny urok salonów
Za mundurem…, czyli rola wojska w życiu Wielkopolan
Na szlaku piastowskim
Poznański szlak cesarski.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
-zna historię rozwoju kultury wielkopolskiej – obiekty materialne i wybitne osoby w tym zakresie
-rozumie istotę roli organizatorów kultury materialnej Wielkopolski, potrafi omówić ich znaczenie w procesie kształtowaniu się tożsamości mieszkańców regionu
-ma świadomość znaczenia muzyki, obiektów turystycznych, tradycji grup społecznych dla rozwoju kultury regionalnej
-wykazuje się wrażliwością, wyobraźnią i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Wielkopolsce na przestrzeni dziejów
PRK_4Potrafi przedstawić przyczyny i przebiegu zmian kulturowych w Wielkopolsce na przestrzeni dziejów
-ma świadomość znaczenia obiektów kultury materialnej Ziemi Gnieźnieńskiej
-zna podstawowe fakty, terminy i zjawiska z zakresu historii kultury, a także wierzeń, religii i obyczaju na przestrzeni wieków ze szczególnym
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne z oceną
Według kryterium przyjętego w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia,
zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia,
zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych
w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści
kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści
kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści
kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
‒ Bartkowski S., Najkrótsza historia Wielkopolski, Poznań 1999.
‒ Brancz A., Wielkopolska jako region etnograficzny, Poznań 1996.
‒ Burszta J. (red.), Kultura ludowa Wielkopolski, t. 1-3, Poznań 1960-1967.
‒ Cynalewski B., Zamki i pałace Wielkopolski, Poznań 1986.
‒ Dobosz J. (red.), Dzieje Gniezna. Pierwszej stolicy Polski, Gniezno 2016.
- Dzieje Wielkopolski, red. Topolski J., Trzeciakowski L., t. 1-2, Poznań 1972.
‒ Górniak E., Łukasik K., Od dworu do dworu. Szlakiem dworów ziemiańskich wokół Gniezna.
‒ Grzela J., Region, regionalizm, regionalizacja - wybrane aspekty teoretyczne, Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae, 2011, 15, 1, s. 11-27
‒ Kasprowicz J., Kościoły Gniezna, Gniezno 1999.
‒ Molik W., Dziedzictwo kulturowe Wielkopolski, „Przegląd Zachodni” 2016, nr 2, s. 7-22.
‒ Nitka J. (red.), Szlak Piastowski – śladami innych narodowości. Projekt „Każdy-Wszyscy”,
Gniezno 2004.
‒ Scholtz E., Szczepaniak M.,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: