Wielokulturowość w Europie 16-WKE-11
- Kultura – sposoby definiowania i wymiary
- Różnice kulturowe a wielokulturowość
- Kultura jako komunikacja
- Wybrane modele badania kultury
- Różnice kulturowe i wielokulturowość
- Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja
- Obcy/Inny z perspektywy antropologii kulturowej
- Etnocentryzm, kolonializm, postkolonializm
- Rola stereotypów
- Różnice kulturowe w zakresie komunikacji werbalnej
- Różnice kulturowe w zakresie komunikacji niewerbalnej
- Różnice kulturowe w odniesieniu do wybranych regionów Europy
- Charakterystyka specyfiki kulturowej wybranych krajów
- Globalizacja, homogenizacja kulturowa versus glokalizacja
- Wojny kulturowe
- Migracje polityczne i ekonomiczne
- Rozwój technologiczny a kultura (zagadnienie nierówności społecznych)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- Zna i potrafi posługiwać się terminologią stosowaną w dyskursach o wielokulturowości
- Zna najważniejsze kierunki badań o wielokulturowości oraz metodologie ich analizy
- Potrafi krytycznie zanalizować teksty kulturowe
- Potrafi opracować i zaprezentować wybrane zagadnie dotyczące wielokulturowości
- Umie pracować indywidualnie i w grupie
Kryteria oceniania
- dyskusja
- prezentacja multimedialna
kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Student/studentka bardzo dobrze zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości, potrafi wskazać jej specyfikę w ujęciu diachronicznym i synchronicznym. Rozumie procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Potrafi krytycznie analizować teksty kultury, umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji. Umie pracować indywidualnie i w grupie.
dobry plus (+db; 4,5):
Student/studentka dobrze zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości, potrafi wskazać jej specyfikę w ujęciu diachronicznym i synchronicznym. Rozumie procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Potrafi krytycznie analizować teksty kultury, umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji. Umie pracować indywidualnie i w grupie.
dobry (db; 4,0):
Student/studentka dobrze zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości, potrafi wskazać jej specyfikę w ujęciu diachronicznym i synchronicznym. Rozumie procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji. Umie pracować indywidualnie i w grupie.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Student/studentka w stopniu podstawowym zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości. W podstawowym zakresie potrafi omówić procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji. Umie pracować indywidualnie i w grupie.
dostateczny (dst; 3,0):
Student/studentka w stopniu podstawowym zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości. W podstawowym zakresie potrafi omówić procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Student/studentka nie zna problematyki wielokulturowości. Nie potrafi omówić procesów historycznych, ekonomicznych, społecznych wpływające na przemiany kultury europejskiej. Nie potrafi przedstawić wybranego zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji.
Literatura
- Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000
- Dołowy-Rybińska N., Języki i kultury mniejszościowe w Europie: Bretończycy, Łużyczanie, Kaszubi, Warszawa 2011
- Hannerz U., Powiązania transnarodowe. Kultura, ludzie, miejsca, Kraków 2006
- Kulturowy bricolage (po)nowoczesnej Europy Zachodniej, red. G. Gajewska, M. Tomczak, Gniezno-Poznań 2015
- Zachodnioeuropejska mozaika kulturowa (1848-2010), red. M. Tomczak, G. Gajewska, Gniezno-Poznań 2015
- Posern-Zieliński A., Etniczność. Kategorie. Procesy etniczne, Wrocław 2006
- Walaszek A., Migracje Europejczyków 1650-1914, Kraków 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: