Własność intelektualna w mediach 16-WIM-11
Zorientowanie słuchaczy w przedmiocie prawa autorskiego, uświadomienie, iż prawu podlegają utwory publicystyczne oraz zwrócenie uwagi na zakres ochrony autorskich praw osobistych i majątkowych, a także na dozwolony użytek prywatny i publiczny z chronionych utworów. Niebagatelne znaczenie dla przyszłych dziennikarzy będzie mieć omówienie problematyki ochrony wizerunku oraz korespondencji i źródeł informacji.
Prawo prasowe w polskim systemie prawnym, wolność prasy, pojęcie wolności prasy, wolność prasy jako jedno z praw człowieka, wolność prasy w polskim porządku konstytucyjnym, wolność prasy w orzecznictwie Europejskiego Trybunału w Strasburgu, spór o granice wolności, obowiązki organów państwowych w zakresie realizacji wolności prasy, obowiązki pracowników poligrafii i kolportażu jako gwarancja ustawowa wolności prasy
Szczególne prawa autorskie, prawa autorskie dotyczące utworów audiowizualnych, prawa autorskie dotyczące programów komputerowych (program komputerowy jako podmiot ochrony, autorskie prawa majątkowe do programów komputerowych, ograniczenia autorskich praw majątkowych do programów komputerowych, przestępczość komputerowa)
Treść prawa autorskiego, dualistyczne i monistyczna koncepcja praw autorskich, autorskie prawa osobiste, autorskie prawa majątkowe, treść autorskich praw majątkowych, czas trwania autorskich praw majątkowych, przeniesienie autorskich praw majątkowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w pogłębionym zakresie praktyczne zastosowania zdobytej wiedzy w obszarze kultury i mediów
w sposób pogłębiony zaawansowaną terminologięi metodologię z zakresu wiedzy o komunikacji, kulturzei mediach
wpływ mediów na zachowania społeczne, w tym na kulturowe i komunikacyjne wymiary życia indywidualnego i zbiorowego
zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego
obowiązujących zasad etycznych prezentować własne poglądy i pomysły, w oparciu o wiedzę i umiejętności z zakresu nauk o komunikowaniu i praktyk komunikacyjnych
wykonywania swoich obowiązków służbowych zgodnie
z zasadami etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie do zajęć
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Literatura
‒ J. Sobczak, Prawo prasowe. Podręcznik akademicki, Warszawa 2000
‒ J. Sobczak, Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa 2008
‒ J. Sobczak, Dziennikarz- sprawozdawca sądowy. Prawa i obowiązki, Warszawa 2000
‒ J. Sobczak, Radiofonia i telewizja. Komentarz do Ustawy, Kraków 2001
‒ J. Sobczak, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: