Teoria kultury 16-TKPK-11
Zajęcia mają charakter wprowadzający. Studenci uczą się o różnych teoriach kultury funkcjonujących w XX wieku: semiotyce, strukturalizmie, performatywizmie, psychoanalizie, hermeneutyce, postmodernizmie, a także o wielu innych bardziej szczegółowych teoriach. Studenci poznają podstawy głównych XX-wiecznych metodologii. Uczą się myślenia krytycznego oraz syntetycznego, a także pracy w zespole.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Symbol
efektów
kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów#
TK_01 Scharakteryzować na elementarnym poziomie najważniejsze koncepcje teoretyczne XX i XXI wieku. K1_W02, K1_W12, K1_U10, K1_K02
TK_02 Określić i opisać główne szkoły badawcze, przedstawicieli tych szkół oraz ich koncepcje. K1_W02, K1_U01
TK _03 Wykorzystywać aparat pojęciowy właściwy dla omówionych teorii kultury w perspektywie medialnej. K1_W04, K1_U01, K1_U10
TK _04 Rozpoznawać metodologie, które mają wpływ na rozwój współczesnych badań. K1_W04, K1_U09, K1_U10
TK_05 Krytycznie odnosić się do koncepcji teoretycznych, rozumiejąc różnice i podobieństwa między nimi, ze szczególnym uwzględnieniem dyskursów władzy. K1_W02, K1_U01, K1_K02, K1_K04
Kryteria oceniania
Aby uzyskać ocenę dostateczną student musi uzyskać 60 punktów na 100.
Aby uzyskać ocenę dostateczną plus student musi uzyskać 70 punktów na 100.
Aby uzyskać ocenę dobrą student musi uzyskać 80 punktów na 100.
Aby uzyskać ocenę dobrą plus student musi uzyskać 85 punktów na 100.
Aby uzyskać ocenę dostateczną plus student musi uzyskać 90 punktów na 100.
W trakcie oceniania brane są pod uwagę następujące kryteria:
- aktywność na zajęciach – maks. 30 pkt.,
- przygotowanie tekstów naukowych – maks. 35 pkt.,
- zdanie egzaminu ustnego – maks. 35 pkt.,
Każda z wyżej wymienionych form oceny jest punktowana, dając w sumie maksymalnie liczbę 100.
Literatura
Belting, H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków 2007.
Burgess, J., Green, J., YouTube. Wideo online i kultura uczestnictwa, tłum. T. Płudowski, Warszawa 2011.
Certeau de, M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008.
Fiske, J., Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka, Kraków 2010.
Freudenberg, O., Semantyka kultury, oprac. W. Grajewski, Kraków 2005.
Hawkes, T., Strukturalizm i semiotyka, tłum. I. Sieradzki, Warszawa 1988.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej, red. W. Chyła, M. Kamińska, P. Kędziora, M. Kosińska, Poznań 2010 (wybrane teksty).
Kamińska, M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań 2011.
Łotman J., Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, Gdańsk 2008.
Perspektywy badań nad kulturą, red. R.W. Kluszczyński, A. Zeidler-Janiszewska, Łódź 2008 (wybrane teksty).
Strinati, D., Wprowadzenie do kultury popularnej, tłum. W. Burszta, Poznań 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: