Teoria kultury 16-TK-11
Wprowadzenie podstawowej terminologii i koncepcji definiujących kulturę. Omówienie historii badań nad kulturą. Specyfika nauk o kulturze.
Wprowadzenie podstawowych opozycji wobec kultury (cywilizacja, natura, etc).
Relacja natura - kultura w nauce i filozofii kultury.
Kultura symboliczna. Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury. Kultura bez symboli.
Kultura i język. Językowy obraz świata.
Kultura i kultury: wielokulturowość jako przedmiot badań nad kulturą
Kultura i pamięć - kultura pamięci.
Omówienie najnowszych procesów w obszarze kultury współczesnej (globalizacja, macdonaldyzacja)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów
kształcenia student potrafi:
Zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze
wszechstronnie i dogłębnie rozumieć specyfikę humanistycznej refleksji nad kulturą oraz odrębność kultury jako sfery aktywności człowieka w obszarze działań praktycznych
Rozumieć i właściwie interpretować zjawiska i procesy zachodzące w sferze kultury
Omówić najważniejsze teorie i koncepcje definiujące kulturę
wykorzystywać wiedzę z zakresu nauk o kulturze do analizy i interpretacji kultury współczesnej, przyjmować postawę krytyczną rozumiejąc potrzebę ustawicznego poszerzania swojej wiedzy
Kryteria oceniania
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Literatura
Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000
J. Kmita, Jak słowa łączą się ze światem. Studium krytyczne neopragmatyzmu, wyd. Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 1995
J. Kmita, Wartość - dzieło - sens. Szkice z filozofii kultury artystycznej, wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 1975;
U. Eco, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2005
W. Burszta, Różnorodność i tożsamość, Poznań 2004
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej, Kraków 2003
J. Le Goff, Historia i pamięć, Warszawa 2007
Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: