System polityczny Polski na tle systemów politycznych Europy 16-SPPNTSPE-11
1.System polityczny państwa
2.Proces kształtowania demokratycznego systemu politycznego RP
3. System prawny RP
4.Pluralizm systemu politycznego RP
6.Zasady ładu Światopoglądowego
7.Zasady ładu medialnego
8.Sytem organów Państowowych
9.System administracji publicznej RP
10.Samorządne społeczństwo obywatelskie w RP
11.System wyborczy do Sejmu i Senatu. Sposób wyboru prezydenta
12.System wyborczy do Parlamentu Europejskiego
13.System polityczny RP a regionalne i globalne systemy polityczne
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SYMBOL Efekty kształcenia dla kierunku studiów komunikacja europejska
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów komunikacja europejska absolwent: Odniesienie do efektów kształcenia w obszarze kształcenia w zakresie
nauk humanistycznych
WIEDZA
K_W01 zna terminologię używaną w komunikacji i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych H1A_W02
K_W02 ma wiedzę o miejscu komunikacji europejskiej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi H1A_W01
H1A_W05
K_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, polityczno-prawnych podstaw komunikacji europejskiej H1A_W04
H1A_W05
K_W04 zna wybrane koncepcje historyczne, kulturowe, filozoficzne, komunikacyjne stanowiące teoretyczne podstawy działalności społecznej H1A_W04
H1A_W05
H1A_W06
K_W05 ma wiedzę na temat historii i kultury europejskiej H1A_W04
K_W06 ma wiedzę o rodzajach komunikacji i o rządzących nimi prawidłowościach H1A_W03
H1A_W09
K_W07 ma wiedzę o różnych rodzajach kultur, religii i cywilizacji H1A_W07
K_W08 ma usystematyzowaną znajomość przemian historycznych, kulturowych oraz komunikacyjnych H1A_W07
K_W09 ma wiedzę w zakresie interpretacji tekstów kultury H1A_W07
K_W10 zna kulturowe, językowe, historyczne, polityczne oraz religijne źródła kultury europejskiej H1A_W07
H1A_W10
K_W11 zna i rozumie komunikacyjne podstawy kultury H1A_W02
K_W12 ma wiedzę z zakresu prawa i instytucji europejskich H1A_W08
K_W13 ma wiedzę na temat kultury audiowizualnej oraz mediów H1A_W07
K_W14 ma wiedzę w zakresie tworzenia tekstów kultury H1A_W07
H1A_W09
K_W15 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w komunikacji międzyludzkiej H1A_W04
K_W16 zna zasady publikacji tekstu naukowego H1A_W07
H1A_W08
H1A_W09
K_W17 zna normę językową obowiązującą w komunikacji międzyludzkiej H1A_W09
K_W18 zna kluczowe strategie komunikacyjne i ich kontekst kulturowo społeczny H1A_W07
H1A_W09
K_W19 ma wiedzę na temat różnego typu znaków kultury w kontekście synchronicznym i diachronicznym H1A_W07
H1A_W09
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych H1A_U01
K_U02 samodzielnie zdobywa wiedzę H1A_U03
K_U03 czyta i interpretuje teksty kultury H1A_U05
K_U04 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i koncepcji kulturowych, historycznych, prawnych, komunikacyjnych i religijnych H1A_U04
K_U05 poprawnie stosuje poznaną terminologię z zakresu komunikacji i kultury H1A_U06
H1A_U07
K_U06 celnie określa różne postawy kulturowe oraz komunikacyjne H1A_U04
H1A_U05
K_U07 analizuje tezy kluczowe i założenia konstytuujące ciągłość idei (myślenie syntetyczne) H1A_U01
H1A_U02
K_U08 wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi z zakresu nauk humanistycznych H1A_U07
K_U09 stosuje podstawowe strategie retoryczne i komunikacyjne, dobierając jednocześnie odpowiednie kody zgodne z wymogami kontekstowymi H1A_U06
H1A_U07
H1A_U09
K_U10 przytacza główne tezy reprezentujące różne koncepcje kulturowe, religijne, prawne, historyczne, polityczne i filozoficzne H1A_U04
K_U11 wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei kulturowych a procesami historycznymi i komunikacyjnymi H1A_U05
K_U12 formułuje w mowie i na piśmie problemy humanistyczne oraz artykułuje własne poglądy w sprawach światopoglądowych H1A_U06
H1A_U08
K_U13 pisze zróżnicowane funkcjonalnie teksty na podstawie samodzielnie dobranej literatury H1A_U01
H1A_U02
H1A_U08
K_U14 czyta ze zrozumieniem i analizuje teksty naukowe w języku obcym H1A_U10
K_U15 prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego H1A_U02
H1A_U03
K_U16 postrzega wytwory kultury oraz życie społeczne w perspektywie różnych kontekstów kulturowych H1A_U05
K_U17 rozpoznaje wpływ dziedzictwa historycznego na współczesną kulturę (języki, normy i obyczaje) H1A_U04
H1A_U05
K_U18 sprawnie zarządza konfliktem na poziomie komunikacji werbalnej H1A_U06
H1A_U07
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności; wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A_K01
K_K02 docenia znaczenie języka jako podstawowego narzędzia komunikacji i wiedzy o kulturze dla utrzymania oraz rozwoju prawidłowych więzi w społeczeństwie; odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych H1A_K02
K_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku zawodowym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji działań indywidualnych i zespołowych H1A_K02
H1A_K03
H1A_K04
K_K04 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w kontekście etycznym i międzykulturowym H1A_K02
H1A_K04
K_K05 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych H1A_K04
K_K06 jest przygotowany do aktywnej współpracy w grupach, organizacjach i instytucjach, i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie wiedzy H1A_K02
K_K07 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje powierzone mu działania H1A_K03
K_K08 wykorzystuje wiedzę z zakresu komunikacji międzykulturowej, interpersonalnej oraz masowej w celu budowania wspólnot multikulturowych H1A_K06
K_K09 ma przekonanie o wadze wykształcenia humanistycznego opartego na tradycji intelektualnej H1A_K03
H1A_K05
K_K10 efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania H1A_K03
K_K11 wykazuje motywację do zaangażowania się w życie kulturalne i społeczne H1A_K06
K_K12 wykorzystując wiedzę z zakresu komunikacji przewiduje, dostrzega oraz neutralizuje konflikty społeczne H1A_K02
K_K13 jest świadomym uczestnikiem i kreatorem kultury H1A_K06
Kryteria oceniania
Studenci uzyskują zaliczenie w oparciu o egzamin ustny oraz bieżące przygotowanie studentów do uczestnictwa w ćwiczeniach. Elementem zaliczenia ćwiczeń jest również uczestnictwo w zajęciach oraz śródsemestralne testy sprawdzające.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Antoszewski A. System polityczn RP, Warzawa, 2012.
1. Antoszewski A. (red.) Systemy polityczne Europy Środkowej i Wschodniej. Perspektywa porównawcza., Wrocław 2006.
2. Antoszewski A., Herbut R., Systemy polityczne współczesnego świata, Gdańsk 2001.
3. Antoszewski A., Wzorce rywalizacji politycznej we współczesnych demokracjach europejskich, Wrocław 2004.
4. Barański M., Systemy polityczne państwa Europy Środkowej i Wschodniej, Katowice 2004, (ss. 175 – 204).
5. Gulczyński M., Panorama systemów politycznych świata, Warszawa 2004.
6. Skrzydło W. (red.), Ustroje państw współczesnych, Lublin 2000.
Literatura uzupełniająca:
7. Beyme von K., Współczesne teorie polityczne, Scholar, Warszawa 2005.
8. Fukuyama F., Koniec historii, Poznań 1996.
9. Fukuyama F., Budowanie państwa. Władza i ład międzynarodowy w XXI wieku, Poznań 2005.
10. Grabowska S., Składowski K. (red.), Prawo wyborcze do parlamentu w wybranych państwach europejskich, Zakamycze 2006.
11. Mistygacz M., Mołdawa T. (red.), Parlamentarny system rządów. Teoria i praktyka, Warszawa 2012.
12. Pułło A., Ustroje państw współczesnych, Warszawa 2006.
13. Żmigrodzki M., Dziemidok-Olszewska B.(red.), Współczesne systemy polityczne, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: