Święta i życie codzienne na przestrzeni wieków 16-SIZCNPW-11
W ramach zajęć poruszana jest różnica między tradycyjną historią zdarzeniową a badaniami nad życiem codziennym. Studenci zapoznają się z najnowszymi trendami w badaniach historycznych, a ponadto z takimi zagadnieniem jak historia totalna, czyli szeroko zakrojone badania nad dawnymi społeczeństwami łączące w sobie historię gospodarczą, historię społeczną, antropologię historyczną, historię mentalności, geografię historyczną; posiłkuje się osiągnięciami innych nauk, przede wszystkim ekonomii, socjologii, geografii, historii sztuki.
W czasie zajęć omawiane są życie codzienne i dzień świąteczny na przestrzeni wieków - od cywilizacji grecko-rzymskiej po wiek XX. Ponadto zajęcia dotyczą życia rodzinnego, dzieciństwa, medycyny i higieny, przestrzeni mieszkalnej i prywatnej, czasu, spędzania wolnego czasu.
Zajęcia mają na celu zainteresowanie studenta losem zwykłego człowieka oraz zwrócenie uwagi na fakt, że historia dzieje się tu i teraz.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student potrafi:
objaśnić różnice między tradycyjną historią zdarzeniową a badaniami nad życiem codziennym,
opisać funkcje miast na przestrzeni wieków, specyfikę życia na wsi, specyfikę i funkcje domów (kulturalne, towarzyskie, itp.) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich,
opisać praktyki medyczne na przestrzeni wieków (higiena, sposoby leczenia) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich,
opisać specyfikę świąt, ludowych obrzędów na przestrzeni wieków (przebieg uroczystości religijnych, państwowych, kulturalnych, itp.) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich,
wykorzystywać źródła historyczne w swojej pracy,
przeprowadzić lekcję w muzeum etnograficznym,
pracować w niewielkich grupach zadaniowych.
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, zaliczenie na ocenę (rozmowa)
Kryteria oceniania
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Bockenheim K., Przy polskim stole, Wrocław 1998; 2005
Braun S., Islam, powstanie – dzieje – nauka, Warszawa 2003, s. 9-54, 63-77
Bryson B., W domu. Krótka historia rzeczy codziennego użytku, Poznań 2013
Danceki J., Arabowie, Warszawa 2001
Frédéric L, Życie codzienne w Japonii w epoce samurajów (1185-1603), Warszawa 1971
Historia życia prywatnego, tomy 1-5, red. P. Ariès, G. Duby, Wrocław 1998, 2005
Jenner G., Milion lat w jeden dzień. Fascynująca historia życia codziennego od jaskini do globalnej wioski, Warszawa 2016
Matys M., Lipiński P., Absurdy PRL, Warszawa 2014
Mazahéri A., Życie codzienne muzułmanów w średniowieczu (wiek X-XIII), Warszawa 1972
W cyklu 2020/SZ:
‒ Bockenheim K., Przy polskim stole, Wrocław 1998; 2005 |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: