Symbole i archetypy w kulturze 16-SIAWK-11
Przedmiot ma charakter ćwiczeń. Na zajjęiach omawiane są teksty teoretyczne dotyczące pojęć "symbol" i "archetyp", ze wskazaniem na historyczną genezę tych pojeć oraz z uwzględnieniem ich różnego rozumienia w różnych dziedzinach nauk humanistycznych (literaturoznawstwo, historia sztuki, religioznawstwo, historia idei). Uwaga skoncentrowana jest jednak przede wszystkim na omawianiu konkretnych przykładów tekstów kultury, w których symbole i archetypy grają główną rolę i których intepretacja musi uwzględniać to zjawisko. Przykłady zaczerpnięte są z różnych dziedzin sztuki (sztuki wizualne, literatura) i różnych epok w dziejach kultury.
W cyklu 2021/SL:
Przedmiot ma charakter ćwiczeń. Na zajjęiach omawiane są teksty teoretyczne dotyczące pojęć "symbol" i "archetyp", ze wskazaniem na historyczną genezę tych pojeć oraz z uwzględnieniem ich różnego rozumienia w różnych dziedzinach nauk humanistycznych (literaturoznawstwo, historia sztuki, religioznawstwo, historia idei). Uwaga skoncentrowana jest jednak przede wszystkim na omawianiu konkretnych przykładów tekstów kultury, w których symbole i archetypy grają główną rolę i których intepretacja musi uwzględniać to zjawisko. Przykłady zaczerpnięte są z różnych dziedzin sztuki (sztuki wizualne, literatura) i różnych epok w dziejach kultury. Tematyka zajęć: |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka potrafi:
- wyjaśnić pojęcia archetypu oraz przedstawić główne tezy Carla G. Junga na temat struktury i funkcji archetypów .
- opisać podstawowe cechy wybranych archetypów, jak np. cienia, animy i animusa, matki, bohatera, wędrowca.
- wyjaśnić wieloznaczność pojęcia symbolu oraz przedstawić podobieństwa i różnice między symbolem a znakiem, alegorią i metaforą.
- odkrywać archetypy i symbole w utworach literackich, sztuce wizualnej i w reklamie
Kryteria oceniania
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych
w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Patrz sekcja: literatura w konkretnych latach studiów.
W cyklu 2021/SL:
Bodkin M., Wzorce archetypowe w poezji tragicznej, przeł. Przemysław Mroczkowski, w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamięnika Literackeigo”, t. 1, red. Michał Głowiński, Henryk Markiewicz, Wrocław 1977. |
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieobecność poza usprawiedliwionymi zwolnieniem lekarskim. Większa liczba absencji skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia w danym roku akademickim. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: