Korzenie kultury (2) - Wykład 2 16-S1KE01-F14156
W ramach kursu zostaną zaprezentowane następujące tematy:
01. - Gniezno jako centrum polityczne, ideowe i religijne pierwszych Piastów
02. - Święty Wojciech i jego historyczne, kulturowe i duchowe dziedzictwo
03. - Dzieje katedry gnieźnieńskiej - wykład
04. - katedra gnieźnieńska - wycieczka
05. - Drzwi Gnieźnieńskie jako komunikat polityczny i religijny
06. - Opowieść o książce, księgarni i księgarzu – gnieźnieńska oficyna Jana Bernarda Lange (dr Elżbieta Urbaniak)
07. - Jak stare jest gnieźnieńskie Stare Miasto? (dr Marek Szczepaniak) - wykład w Archiwum Państwowym w Gnieźnie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Sylabus zajęć
W cyklu 2024/SZ: https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/a81a6f82-c564-4437-9762-0f5520afb3f4.pdf | W cyklu 2023/SZ: https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/4d6b2bc7-ef69-436f-9e8b-3fd44c0a27f0.pdf |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu wykładów studentka/student:
- opierając się na źródłach pisanych, archeologicznych oraz artystycznych, potrafi uzasadnić wyjątkowe polityczne, ideowe i religijne znaczenie Gniezna dla wczesnopiastowskiego władztwa
- zna historię życia biskupa praskiego Wojciecha oraz znaczenie jego osoby dla Gniezna i państwa Bolesława Chrobrego oraz dziejów Polski
- zna historię przemian stylistycznych i kolejnych faz przebudowy katedry gnieźnieńskiej począwszy od X wieku do czasów współczesnych
- potrafi nakreślić historyczne okoliczności powstania Drzwi Gnieźnieńskich oraz wskazać artystyczne inspiracje ich twórców, a także przeprowadzić gruntowną analizę ikonograficzną dzieła sztuki
- ma świadomość znaczenia znajomości mikrohistorii dla kształtowania się lokalnej świadomości historycznej oraz ochrony lokalnego dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
kolokwium ustne (przed 4 lutego 2024)
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Gniezno. Pierwsza stolica Polski, miasto świętego Wojciecha. Katalog wystawy, Gniezno1995;
Gniezno Mater Ecclesiarum Poloniae. Katalog wystawy, Gniezno 2000
Dzieje Gniezna pierwszej stolicy Polski, red. J. Dobosz, Gniezno 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: