Korzenie kultury (2) - Wykład 1 16-S1KE01-F14155
W ramach wykładu zostaną zaprezentowane następujące tematy:
01. Antyczne źródła architektury i sztuki chrześcijańskiego Zachodu
02. Antyczne modele kształtowania przestrzeni w architekturze Zachodu (ich trwałość i ewolucja)
03. Gotyk – Światłość i światło zamknięte w kamieniu
04. Postać człowieka i jego ciało w sztuce – między negacją a afirmacją
05. Jezus z Nazaretu – od wizerunku żywego człowieka do wyspekulowanego obrazu Boga
06. Renesans – droga do nowoczesność w architekturze i sztuce
07. Drzwi Gnieźnieńskie – dzieło sztuki jako wielowarstwowy komunikat
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Sylabus zajęć
W cyklu 2024/SZ: https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/0ef54ce0-62a1-4ea1-9557-9fc09f7067f9.pdf | W cyklu 2023/SZ: https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/f0041fba-9911-41be-be39-09e9252402f3.pdf |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- ma podstawową wiedzę na temat antycznych źródeł podstawowych form architektury sakralnej na Zachodzie oraz wykształcenia się podstaw chrześcijańskiej ikonografii
- ma podstawową wiedzę na temat procesu stylistycznej ewolucji, wywodzących się z tradycji antycznej form architektonicznych na przestrzeni VI-XX w.
- ma podstawową wiedzę na temat okoliczności i ideowo-teologicznej przyczyny wykształcenia się na północy Europy stylu gotyckiego, będącego formalnym odrzuceniem tradycji antycznych w architekturze Zachodu
- ma podstawową wiedzę na temat przemian w wyobrażaniu postaci kobiety i mężczyzny w sztuce Zachodu, procesu, który przebiegał pomiędzy negacją a afirmacją ludzkiego ciała
- ma podstawową wiedzę na temat ewolucji wizerunku Jezus z Nazaretu w sztuce i bezpośredniego oddziaływania na jej przebieg kształtującej się doktryny oraz spekulacji teologicznych
- ma podstawową wiedzę na temat znaczenia dla dziejów architektury i sztuki Zachodu, refleksji o charakterze teoretycznym i wydarzeń artystycznych, rozgrywających się na przestrzeni XIV-XV-XVI w. w Italii i Niderlandach
- ma świadomość, iż poza funkcjami czysto estetycznymi, dzieła sztuki spełniają również role komunikatów kulturowych i społecznych (na przykładzie Drzwi Gnieźnieńskich)
Kryteria oceniania
zaliczeni uzyskuje się po zdaniu kolokwium ustnego (przed 4 lutego 2024)
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Elżbieta Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008
Piotr Skubiszewski, Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001
Wielka historia sztuki t. 1-10, Warszawa 2005-2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: