Praktyki zawodowe
16-PZAW-LKEURPN-11
Student/studentka w ramach praktyk zostanie zapoznany/a z następującymi zagadnieniami:
1. Cele i zadania zakładu pracy (misja, strategia, działania).
2. Podstawy prawne funkcjonowania zakładu pracy.
3. Przepisy wewnętrzne obowiązujące w zakładzie pracy (regulamin, statut).
4. Struktura organizacyjna zakładu pracy.
5. Mikro- i makrootoczenie organizatora praktyk.
6. Sposoby prowadzenia i obieg dokumentacji.
7. Nowoczesne technologie i systemy stosowane przez organizatora praktyk.
8. Zasady i standardy współpracy wewnętrznej.
9. Komunikacja w organizacji.
10. Kompetencje miękkie w pracy zawodowej.
Cele kształcenia
Cele ogólne:
̶ zapoznanie studentów z organizacją i sposobem funkcjonowania wybranego zakładu pracy,
̶ rozwój studentów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do właściwego wykonywania przyszłych obowiązków zawodowych zgodnych z kierunkiem studiów,
Cele szczegółowe:
̶ zapoznanie studentów ze specyfiką funkcjonowania wybranego zakładu pracy:
• podstawy prawne,
• przepisy wewnętrzne (statut, regulamin pracy),
• struktura organizacyjna,
• misja,
• strategia i zadania,
• system i zasady przepływu informacji,
• sposoby prowadzenia i obieg dokumentacji,
• mikro- i makrootoczenie,
̶ poznanie od strony praktycznej różnych aspektów pracy na stanowiskach zgodnych z kierunkiem studiów,
̶ praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej podczas realizacji programu studiów (integracja wiedzy teoretycznej i praktycznej),
̶ zdobycie przez studentów doświadczenia zawodowego, przygotowanie ich do samodzielnej pracy
i brania odpowiedzialności za powierzone im działania,
̶ kształtowanie u praktykantów postawy zawodowej opartej na zaangażowaniu, budowaniu pozytywnych relacji interpersonalnych i profesjonalizmie,
̶ rozwój kompetencji komunikacyjnych w wymiarze interpersonalnym, grupowym i społecznym,
̶ zdobycie doświadczenia w zakresie komunikacji pionowej i poziomej (komunikacja w organizacji),
̶ zaznajomienie praktykantów z rozwiązaniami technologicznymi służącymi do komunikacji elektronicznej,
̶ poznanie zasad komunikacji niewerbalnej obowiązujących w organizacji,
̶ zdobycie umiejętności praktycznych związanych z diagnozowaniem barier i problemów komunikacyjnych oraz ich neutralizowaniem,
̶ nawiązanie przez studentów kontaktu z potencjalnymi pracodawcami,
̶ zebranie, za zgodą organizatora praktyk, materiałów i danych przydatnych w procesie opracowywania pracy licencjackiej.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Regulamin praktyk jest dostępny na stronie http://ike.amu.edu.pl/studenci-2/praktyki/
Literatura uzupełniająca znajduje się w Bibliotece IKE UAM.
Kierunek studiów
komunikacja europejska
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Realizacja praktyk zawodowych, a w ich ramach m.in.:
- dyskusja,
- praca z tekstem,
- analiza przypadków,
- rozwiązywanie zadań,
- praca w grupach.
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
nie
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Realizacja praktyk zawodowych:
semestr II: 180 godz.
semestr IV: 180 godz.
suma: 360 godzin
Liczba punktów ECTS: 12
Poziom przedmiotu
I stopień
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
I rok
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Przed podjęciem praktyk student/ka musi uzyskać zaliczenie z przedmiotu przygotowanie do praktyk zawodowych, który zgodnie z programem studiów jest realizowany w 2 semestrze (ćwiczenia, 10 h).
Osoba podejmująca praktyki zawodowe powinna spełniać poniższe wymagania wstępne:
wymagania wstępne w zakresie wiedzy:
• zna i rozumie cele oraz zadania praktyk zawodowych,
• zna i rozumie zasady organizacji, realizacji i zaliczenia praktyk zawodowych,
• zna i rozumie prawa oraz obowiązki praktykanta,
• zna i rozumie regulamin praktyk zawodowych obowiązujący w IKE UAM,
• zna i rozumie podstawowe przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
• zna odpowiednie procedury w razie wystąpienia wypadku podczas realizacji praktyk zawodowych,
wymagania wstępne w zakresie umiejętności:
• potrafi nawiązać kontakt z instytucją/zakładem pracy - potencjalnym organizatorem praktyk zawodowych, wie, jak komunikować się z jej/jego przedstawicielami,
• potrafi samodzielnie uzupełnić dokumentację potwierdzającą odbycie praktyk zawodowych,
• potrafi analizować i wyjaśniać podstawowe problemy związane z miejscem odbywania praktyki zawodowej,
• potrafi planować działania zawodowe, jest świadomy swoich mocnych i słabych stron,
wymagania wstępne w zakresie kompetencji społecznych:
• jest gotowa do poszerzania indywidualnych obszarów poznawczych,
• jest gotowa do współtworzenia relacji interpersonalnych w miejscu realizacji praktyk zawodowych,
• jest gotowa do podjęcia i prawidłowej realizacji praktyk zawodowych,
• jest gotowa do podejmowania działań zawodowych zleconych przez organizatora praktyk.
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Cele ogólne:
̶ zapoznanie studentów z organizacją i sposobem funkcjonowania wybranego zakładu pracy,
̶ rozwój studentów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do właściwego wykonywania przyszłych obowiązków zawodowych zgodnych z kierunkiem studiów,
Cele szczegółowe:
̶ zapoznanie studentów ze specyfiką funkcjonowania wybranego zakładu pracy:
• podstawy prawne,
• przepisy wewnętrzne (statut, regulamin pracy),
• struktura organizacyjna,
• misja,
• strategia i zadania,
• system i zasady przepływu informacji,
• sposoby prowadzenia i obieg dokumentacji,
• mikro- i makrootoczenie,
̶ poznanie od strony praktycznej różnych aspektów pracy na stanowiskach zgodnych z kierunkiem studiów,
̶ praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej podczas realizacji programu studiów (integracja wiedzy teoretycznej i praktycznej),
̶ zdobycie przez studentów doświadczenia zawodowego, przygotowanie ich do samodzielnej pracy
i brania odpowiedzialności za powierzone im działania,
̶ kształtowanie u praktykantów postawy zawodowej opartej na zaangażowaniu, budowaniu pozytywnych relacji interpersonalnych i profesjonalizmie,
̶ rozwój kompetencji komunikacyjnych w wymiarze interpersonalnym, grupowym i społecznym,
̶ zdobycie doświadczenia w zakresie komunikacji pionowej i poziomej (komunikacja w organizacji),
̶ zaznajomienie praktykantów z rozwiązaniami technologicznymi służącymi do komunikacji elektronicznej,
̶ poznanie zasad komunikacji niewerbalnej obowiązujących w organizacji,
̶ zdobycie umiejętności praktycznych związanych z diagnozowaniem barier i problemów komunikacyjnych oraz ich neutralizowaniem,
̶ nawiązanie przez studentów kontaktu z potencjalnymi pracodawcami,
̶ zebranie, za zgodą organizatora praktyk, materiałów i danych przydatnych w procesie opracowywania pracy licencjackiej.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
- zna strukturę organizacyjną podmiotu, w którym odbył praktykę zawodową, obowiązujące w nim przepisy wewnętrzne, jego misję, strategię rozwoju oraz zakres podejmowanych działań,
- zna najważniejsze podstawy prawne oraz przepisy wewnętrzne regulujące funkcjonowanie zakładu pracy – organizatora praktyk,
- zna w stopniu podstawowym mikro- i makrootoczenie zakładu pracy - organizatora praktyk oraz mechanizmy oddziałujące na jego funkcjonowanie,
- zna metody prowadzenia i obiegu dokumentacji stosowane przez organizatora praktyk,
- zna system i zasady przepływu informacji stosowane przez organizatora praktyk,
- zna zasady komunikowania się w organizacji, w zróżnicowanym środowisku zawodowym,
- zna najważniejsze programy komputerowe wykorzystywane przez organizatora praktyk, rozwija umiejętność ich obsługi,
- potrafi w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę na temat komunikacji, uwzględniając jej aspekt kulturowy (komunikacja międzypokoleniowa, międzykulturowa itp.),
- potrafi komunikować się z pracownikami różnego szczebla (komunikacja pozioma i pionowa, komunikacja formalna i nieformalna),
- potrafi komunikować się za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych,
- potrafi w podstawowym zakresie diagnozować problemy, w tym komunikacyjne, występujące w środowisku zawodowym, podejmować próby ich wyjaśnienia i neutralizacji,
- potrafi włączyć się w pracę zespołu i aktywnie uczestniczyć w realizacji zadań,
- jest gotów/gotowa do wykonywania zadań w sposób profesjonalny i zgodnie
z zasadami etyki zawodowej,
- jest gotów/gotowa do współtworzenia relacji interpersonalnych w środowisku zawodowym,
- jest gotów/gotowa do podejmowania działań w wymiarze interpersonalnym, grupowym i społecznym,
- jest gotów/gotowa do poszerzania swoich kompetencji zawodowych
w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- analiza dokumentacji (dziennik praktyk, karta praktyki),
- opinia opiekuna praktyk z ramienia zakładu pracy.
Zgodnie z § 11 regulaminu studenckich praktyk zawodowych, który obowiązuje w Instytucie Kultury Europejskiej UAM, zaliczenie praktyk odbywa się na podstawie złożonych przez studenta/kę dziennika praktyk studenckich oraz karty praktyki. Dokumenty muszą zawierać podpis i pieczątkę imienną organizatora praktyk, który w ten sposób potwierdza fakt odbycia praktyki. Student/ka ma obowiązek złożyć pełnomocnikowi ds. praktyk studenckich dziennik praktyk studenckich i kartę praktyki w terminie wynikającym z planu studiów. Zaliczenia praktyk dokonuje pełnomocnik ds. praktyk studenckich po uprzedniej analizie dokumentacji.
Praktyki zawodowe
W wymiarze 360 godzin (180 godz. w semestrze II i 180 w semestrze IV).
Literatura
a) obowiązkowa:
Materiały zgodne z zaleceniami organizatora praktyk.
b) uzupełniająca:
Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003.
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Informacje dodatkowe na temat praktyk znajdują się na stronie IKE UAM (http://ike.amu.edu.pl/studenci-2/praktyki/)
Dyżur pełnomocnika ds. praktyk studenckich: piątek, godz. 11:00-12:00 (MS Teams).
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: