Muzea świata 16-MS-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/Student:
- ma przekrojową wiedzę na temat historii zbieractwa oraz jego ideowego, religijnego oraz politycznego i kulturowego dowartościowania w starożytności, a także na temat początków kolekcjonerstwie na przełomie antyku i średniowiecza
- ma wiedzę na temat dużej roli i znaczenia w historii kultury i muzealnictwa nowożytnych kolekcji prywatnych oraz ich włączenia w publiczny obieg kulturowy
- ma wiedzę na temat oświeceniowego przełomu w historii kolekcjonerstwa i muzealnictwa oraz wpisaniu idei muzeów narodowych w proces budowy postaw nacjonalistycznych w społeczeństwie (na przykładzie Paryża i Londynu)
- ma wiedzę na temat oświeceniowego przełomu w historii kolekcjonerstwa i muzealnictwa oraz wpisaniu idei muzeów narodowych w proces budowy postaw nacjonalistycznych w społeczeństwie (na przykładzie Kassel i Berlina)
- na podstawie wybranych przez siebie i prezentowanych placówek, ma wiedzę o muzeach mieszczących się w budynkach zabytkowych oraz o współczesnych tendencjach w muzealnictwie oraz poszukiwaniu nowych form ekspozycji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii audiowizualnych
- na podstawie wybranych przez siebie i zaprezentowanych placówek, ma wiedzę o muzeach posiadających bogate zbiory malarstwa, rzeźby i rzemiosła oraz o wykorzystywanych w prezentacji dzieł sztuki nowych formach ekspozycji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii audiowizualnych
- na podstawie wybranych przez siebie i prezentowanych placówek, ma wiedzę o muzeach nieartystycznych oraz o wykorzystywanych w nich współczesnych nowoczesnych technologii ekspozycyjnych
Kryteria oceniania
Oceniany będzie aktywny udział studentów/studentek w zajęciach oraz przygotowywane do nich prezentacje multimedialne i prezentowania w nich wiedza na wybrane tematy.
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści
kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w
zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura do wyboru przez studentki/studentów:
Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Warszawa 1996 [książka dostępna w formie PDF na platformie TEAMS]
Zygmunt Waźbiński, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Część II. Wiek XVII i XVIII, Toruń 1988 [książka dostępna w formie PDF na platformie TEAMS]
Zygmunt Waźbiński, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Wiek XV i XVI. Tom I, Toruń 2006 [książka dostępna w formie PDF na platformie TEAMS]
Zygmunt Waźbiński, Ut Ars Natura, Ut Natura Ars: studium z problematyki medycejskiego kolekcjonerstwa drugiej połowy XVI wieku, Toruń 2000
Zdzisław Żygulski junior, Muzea na świecie, Warszawa 1982
M. Gregori, Galerie Florencji Uffizi i Pitti. Arcydzieła malarstwa, Warszawa 2003
A. Gentili, W. Barcham, L. Whiteley, Galeria Narodowa w Londynie. Arcydzieła malarstwa, Warszawa 2001
L. Gowing, Luwr. Arcydzieła malarstwa, Warszawa 2008
Muzeum Narodowe w Warszawie. Arcydzieła malarstwa, red. D. Folga-Januszewska, Warszawa 2005
Muzeum Narodowe w Krakowie i kolekcja Książąt Czartoryskich. Arcydzieła malarstwa, red. J. Wałek, Warszawa 2010
R. Rosenblum, Musée D’Orsay. Arcydzieła malarstwa, Warszawa 2003
Literatura pomocnicza:
Andrzej Abramowicz, Dzieje zainteresowań starożytniczych w Polsce, Wrocław 1987, t.1-2.
Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?,
„Muzealnictwo”, 2008, nr 49, s. 200-203.
Dorota Folga-Januszewska, Muzea w Polsce 1989-2008. Stan, zachodzące zmiany i kierunki rozwoju muzeów w Europie oraz rekomendacja dla muzeów polskich, Warszawa 2009,
(raport na zlecenie Narodowego Centrum Kultury, publikacja w materiałach Kongresu Kultury Polskiej 2009): http://www.kongreskultury.pl/title,Raport_o_muzeach,pid,137.html
Ewa Manikowska, Sztuka-ceremoniał-informacja. Studium wokół królewskich kolekcji, Warszawa 2007
Muzeum sztuki: od Luwru do Bilbao, pod red. Marii Popczyk, Katowice 2006.
Żygulski Zdzisław (jun.): Nurt romantyczny w muzealnictwie polskim, [w:] Romantyzm. Studia nad drugą połową XVIII wieku i wieku XIX, Warszawa 1967
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: