Moduł obowiązkowy do wyboru I "Korzenie kultury" (2): Architektura i sztuka Zachodu- tradycja i innowacja 16-MODWKOKUU2-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu i udziału w wykładach student/ka:
- ma podstawową wiedzę na temat antycznych źródeł podstawowych form architektury sakralnej na Zachodzie oraz wykształcenia się podstaw chrześcijańskiej ikonografii
- ma podstawową wiedzę na temat procesu stylistycznej ewolucji, wywodzących się z tradycji antycznej form architektonicznych na przestrzeni VI-XX w.
- ma świadomość, iż poza funkcjami czysto estetycznymi, dzieła sztuki spełniają również role komunikatów kulturowych i społecznych (na przykładzie Drzwi Gnieźnieńskich)
- ma podstawową wiedzę na temat okoliczności i ideowo-teologicznej przyczyny wykształcenia się na północy Europy stylu gotyckiego, będącego formalnym odrzuceniem tradycji antycznych w architekturze Zachodu
- ma podstawową wiedzę na temat przemian w wyobrażaniu postaci kobiety i mężczyzny w sztuce Zachodu, procesu, który przebiegał pomiędzy negacją a afirmacją ludzkiego ciała
- ma podstawową wiedzę na temat ewolucji wizerunku Jezus z Nazaretu w sztuce i bezpośredniego oddziaływania na jej przebieg kształtującej się doktryny oraz spekulacji teologicznych
- ma podstawową wiedzę na temat znaczenia dla dziejów architektury i sztuki Zachodu, refleksji o charakterze teoretycznym i wydarzeń artystycznych, rozgrywających się na przestrzeni XIX-XV-XVI w. w Italii i Niderlandach
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe - ustne, z materiału zaprezentowanego podczas kursu wykładu
Oceny:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Umberto Eco, Historia piękna, Poznań 2005
Umberto Eco, Historia brzydoty, Poznań 2018
Elżbieta Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008
Piotr Skubiszewski, Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001
Wielka historia sztuki t. 1-10, Warszawa 2005-2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: