Muzealnictwo i kolekcjonerstwo 16-MIK-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia studentka lub student:
- ma przekrojowa wiedzę na temat historii zbieractwa oraz jego ideowego, religijnego oraz politycznego, kulturowego dowartościowania w starożytności
- ma wiedzę o kolekcjonerstwie na przełomie antyku i średniowiecza, w epoce wieków średnich oraz we wczesnym okresie nowożytnym
- ma wiedzę na temat dużej roli i znaczenia w historii kultury i muzealnictwa kolekcji prywatnych oraz ich włączenia w publiczny obieg kulturowy
- ma wiedzę na temat oświeceniowego przełomu w historii kolekcjonerstwa i muzealnictwa oraz wpisaniu idei muzeów narodowych w proces budowy postaw nacjonalistycznych w społeczeństwie
- ma wiedzę o historii muzeów w obiektach zabytkowych i specyfice tego typu instytucji kultury (na przykładzie Muzeum Zamkowego w Malborku)
- ma wiedzę o formowaniu się w dobie kształtowania się nauk humanistycznych oraz postępującego procesu industrializacji muzeów o charakterze nieartystycznym – etnograficznych, historii naturalnej czy techniki
- ma wiedzę o współczesnych tendencjach w muzealnictwie oraz poszukiwaniu nowych form ekspozycji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii audiowizualnych (na przykładzie Bramy Poznania ICHOT)
- potrafi wskazać najważniejsze przykłady kolekcji w Europie,
- potrafi scharakteryzować poszczególne rodzaje muzeów i podstawowe zasady ich funkcjonowania,
- potrafi przedstawić rolę muzeów w społeczeństwie,
- potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu muzealnictwa
i kolekcjonerstwa,
- potrafi przyjąć postawę krytyczną wobec przyswajanej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego rozwoju i poszerzania własnych horyzontów poznawczych.
Kryteria oceniania
Studentki i Studenci są zobowiązani do uczestnictwa w zajęciach i znajomości obowiązkowej literatury. Ich wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, zostaną zweryfikowane egzaminem ustnym. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskane zaliczenia z ćwiczeń.
EGZAMIN ROZPOCZNIE SIĘ WE WTOREK 21 CZERWCA W SIEDZIBIE IKE UAM, POKÓJ 216, OD GODZINY 10.00.
PROBLEMATYKA DO EGZAMINU W 2022 r.:
1. Wyjaśnij genezę pojęcia ‘”muzeum”.
2. Jak Grecy nazywali miejsca, w których przechowywali różnego rodzaju dobra kultury?
3. Jaki charakter miały najstarsze „kolekcje” antyczne w Asyrii i Egipcie? – podaj przykłady.
4. „Kolekcje” służące zmarłym w zaświatach – podaj przykłady. Czy spełniają one założenia definicji kolekcji jako zbioru przedmiotów przeznaczonych do oglądania i kontemplacji?
5. Jakiego rodzaju kolekcje (zbiory przedmiotów) możemy wyróżnić w średniowieczu? – podaj przykłady.
6. Podaj przykłady skarbców monarszych w średniowieczu – jakie przedmioty zawierały te kolekcje?
7. Podaj przykłady średniowiecznych „kolekcji” pochodzących z wojennego rabunku lub będących łupem wojennym?
8. Jakie znaczenie dla kultury Zachodu miały średniowieczne kolekcje manuskryptów w bibliotekach klasztornych?
9. W jaki sposób prezentowano w przestrzeni sakralnej kościołów relikwie świętych? – podaj przykłady.
10. Czy w antyku i średniowieczu występują kolekcje o charakterze prywatnym? Jeśli tak, to podaj jakieś przykłady.
11. Z jakim miastem wiążą się początki nowożytnego kolekcjonerstwa? Podaj trzy przykłady europejskich renesansowych kolekcji dzieł sztuki.
12. Co to jest Antykwarium Belwederskie? – kolekcja jakich dzieł sztuki znajdowała się w nim?
13. Opisz pokrótce papieską kolekcję na Kapitolu, kiedy powstawała, jakie dzieła sztuki w niej się znalazły? – podaj kilka przykładów.
14. Kiedy powstała galeria Medycejska we Florencji oraz kolekcja prezentowana na wolnym powietrzu – Piazza della Signoria? – opisz obie kolekcje.
15. Omów ideę monarszych nowożytnych kolekcji dzieł sztuki na przykładzie zamku Fontainebleau Franciszka I.
16. Kiedy i w jakich okolicznościach narodziła się idea muzeów narodowych? Jakiemu celowi miały służyć powoływane tego typu instytucje? Podaj konkretne przykłady.
17. Jak powstawały zbiory o charakterze publicznym we Francji doby rewolucji w 1789 roku?
18. Omów na konkretnych przykładach powstanie kolekcji muzealnych pochodzących z grabieży.
19. Omów na przykładzie zamku w Malborku ideę tworzenia na przełomie XIX i XX wieku muzeów w budowlach o charakterze zabytkowym.
20. Czy ICHOT Brama Poznania w Poznaniulubi Muzeum Polin w Warszawie spełnia kryteria instytucji o charakterze muzealnym? Podaj argumenty za lub przeciw.
KRYTERIA OCENIANIA:
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - minimalny do przyjęcia zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Warszawa 1996
Zygmunt Waźbiński, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Część II. Wiek XVII i XVIII, Toruń 1988
Zygmunt Waźbiński, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Wiek XV i XVI. Tom I, Toruń 2006
Zygmunt Waźbiński, Ut Ars Natura, Ut Natura Ars: studium z problematyki medycejskiego kolekcjonerstwa drugiej połowy XVI wieku, Toruń 2000
Zdzisław Żygulski junior, Muzea na świecie, Warszawa 1982
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Andrzej Abramowicz, Dzieje zainteresowań starożytniczych w Polsce, Wrocław 1987, t.1-2.
Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?,
„Muzealnictwo”, 2008, nr 49, s. 200-203.
Dorota Folga-Januszewska, Muzea w Polsce 1989-2008. Stan, zachodzące zmiany i kierunki rozwoju muzeów w Europie oraz rekomendacja dla muzeów polskich, Warszawa 2009, (raport
na zlecenie Narodowego Centrum Kultury, publikacja w materiałach Kongresu Kultury Polskiej 2009): http://www.kongreskultury.pl/title,Raport_o_muzeach,pid,137.html
Ewa Manikowska, Sztuka-ceremoniał-informacja. Studium wokół królewskich kolekcji, Warszawa 2007
Muzeum sztuki: od Luwru do Bilbao, pod red. Marii Popczyk, Katowice 2006.
DODATKOWA LITERATURA DLA ZAINTERESOWANYCH TEMATEM (nie obowiązuje na egzaminie):
Clair J., Kryzys muzeów, Gdańsk 2007.
Gluziński W., U podstaw muzeologii, Warszawa 1980.
Lipińska J. (red.), Zbiory publiczne a kolekcjonerstwo prywatne.
Problematyka ochrony dziedzictwa kulturowego w przeszłości i dzisiaj,
Warszawa 2000.
Piotrowski P., Muzeum krytyczne, Poznań 2011.
Popczyk M., Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005.
Popczyk M. (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice 2006.
de Rosset T., Kluczewska-Wójcik A., Tołysz A. (red.), Kolekcjonerstwo
polskie XX i XXI wieku. Szkice, Warszawa 2015.
Żygulski Z., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: