Moduł obowiązkowy do wyboru II "Warsztaty tematyczne" (3): Regiony Europy 16-MFWTCCB-11
W trakcie zajęć studenci opanują następujące zagadnienia:
1.Wprowadzenie do przedmiotu.
2.Centra i peryferia Europy na przestrzeni dziejów
3. Nowe centra administracyjne i kulturowe w ujęciu kontynentalnym i regionalnym.
4. Wielokulturowość peryferii egzemplifikacje
5. Monocentryczny i policentryczny model instytucji życia społecznego i ognisk kultury
6. Centra i peryferie regionów
7. Wielkopolska jako region wielokulturowy.
8. Peryferia bogactwem słynące
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wynikiem realizacji przedmiotu będą następujące efekty uczenia studentów:
1. Poznają na poziomie zaawansowanym terminologię i teorie z zakresu regionów Europy.
2. Opanują kulturowe, historyczne, polityczne i religijne determinanty kształtowania regionów.
3. Potrafią wykrywać proste zależności pomiędzy procesami kulturowymi, historycznymi i komunikacyjnymi w regionach Europy .
4. Potrafią prowadzić na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego.
5. Zdolni będą do formułowania własnych opinie i wyrażać je ustnie i na piśmie w zakresie regionów europejskich.
6. Będą mieć świadomość znaczenia regionu wielkopolskiego w Polsce i Europie.
7. Eykażą się wrażliwością, wyobraźnią i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Wielkopolsce i w regionach Polski na przestrzeni dziejów.
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne
Projekt
Prezentacja multimedialna
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
niedostateczny (ndst 2,0)
Brana będzie pod uwagę aktywność studentów na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują
Literatura
Zalecana literatura:
_ Brencz A., Wielkopolska jako region etnograficzny, Poznań 1996.
_ Dzieje Wielkopolski, red. W. Jakóbczyk, t. II, Poznań 1973
‒ Ferguson N, Cywilizacja Zachód i reszta świata, Warszawa 2011.
‒ Centra i peryferie, red. Janusz Tazbir, Łomża 1999.
‒ Konieczka-Śliwińska D., Regionalizm w polskiej refleksji dydaktyczno – historycznej, T I, cz. 1 Lata 1918-1939, Poznań 2020.
‒ Region, regionalizm - pojęcia i rzeczywistość, red. Kwiryna Handtke, Warszawa 1993.
‒ Szczepański J., Wizje naszego czasu, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: