Moduł fakultatywny V "Regiony Europy" (2) 16-MFREAA-11
Poznanie wybranych regionów Europy z perspektywy kulturowo-historycznej. Regionalistyczna mapa podziałów historyczno – geograficznych. Współczesne podziały; geografia i kultura regionów; region a państwo; narody Europy a mieszkańcy jej regionów; trasy „historyczne” i „niehistoryczne”; podobieństwa i różnice w kulturze regionów; kultura „europejska” a kultura „regionalna”; wkład poszczególnych regionów w rozwój cywilizacji zachodniej; ekonomiczne znaczenie regionów i ich potencjał demograficzny analiza porównawcza regionów w wybranych państwach europejskich; znaczenie regionów w rozwoju współczesnych koncepcjach ideowych Europy; sztuka jako element integrujący regiony; zagadnienia logistyczne tras turystycznych (na wybranych przykładach).
Cele przedmiotu:
Kształtowanie umiejętności projektowania wiedzy na temat regionalnej struktury Europy. Regionalizm jako jeden z czynników kształtowania się współczesnej europejskiej przestrzeni kulturowej; poznanie przestrzeni geograficzno-kulturowej; poznanie źródeł europejskiej cywilizacji i europejskości poprzez semiotyzację najważniejszych faktów kulturowych i dzieł kultury zachodniej; przeszłość i teraźniejszość kulturowa Europy, analiza porównawcza na wybranych przykładach; przyczyny asynchronii rozwoju cywilizacyno – kulturowego Europy; współczesna regionalizacja Starego Kontynentu z perspektywy turystycznej; turystyka i komunikacja jako współczesny czynnik rozwoju kultury oraz integracji europejskiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Poznanie wybranych regionów Europy z perspektywy kulturowo-historycznej. Regionalistyczna mapa podziałów historyczno – geograficznych. Współczesne podziały; geografia i kultura regionów; region a państwo; narody Europy a mieszkańcy jej regionów; trasy „historyczne” i „niehistoryczne”; podobieństwa i różnice w kulturze regionów; kultura „europejska” a kultura „regionalna”; wkład poszczególnych regionów w rozwój cywilizacji zachodniej; ekonomiczne znaczenie regionów i ich potencjał demograficzny analiza porównawcza regionów w wybranych państwach europejskich; znaczenie regionów w rozwoju współczesnych koncepcjach ideowych Europy; sztuka jako element integrujący regiony; zagadnienia logistyczne tras turystycznych (na wybranych przykładach).
Kryteria oceniania
Oceny formujące i podsumowujące
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. W. W. Gaworecki, Turystyka, Warszawa 2007
2. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Wyd. 9, Warszawa 2007.
3. H. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992.
4. K. Pomian, Europa i jej narody, Warszawa 1992..
5. .A i H. Tofflerowie, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1996.
6. Przewodniki turystyczne
Uwagi
W cyklu 2022/SL:
Brak uwag |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: