Moduł obowiązkowy do wyboru III "Budowanie własnej tożsamości kulturowej" 16-MFCCBBBY-11
Treści programowe:
1. Tożsamość kulturowa i jej elementy
2. Kim jestem? Na tropie tożsamości kulturowej
3. Mała ojczyzna jako przestrzeń geograficzna i społeczno-kulturowa
4. Metody i narzędzia poznawania małych ojczyzn
5. Źródła niezbędne w procesie poznawania małych ojczyzn
6. Przewodnik po małych ojczyznach – projekt studencki
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- zna i rozumie problem tożsamości kulturowej, jej elementy oraz procesy związane z jej kształtowaniem
- zna i rozumie pojęcie małej ojczyzny jako przestrzeni geograficznej i społeczno-kulturowej
W zakresie umiejętności:
- potrafi korzystać z metod i narzędzi umożliwiających prowadzenie analiz małych ojczyzn
- potrafi znaleźć i zinterpretować w stopniu podstawowym źródła wykorzystywane w procesie poznawania małych ojczyzn
- potrafi przygotować prostą publikację elektroniczną
- potrafi analizować wydarzenia i procesy kulturowe, historyczne oraz społeczne, prowadzić dyskusję na ich temat
W zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotowa/jest gotów do pracy zespołowej w ramach realizacji projektu studenckiego
Kryteria oceniania
Elementy oceny końcowej:
projekt 100%
*Efektem projektu będzie przygotowany w ramach warsztatów przewodnik po małych ojczyznach (publikacja elektroniczna).
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Obowiązkowa
Z. Bokszański, Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2005.
M. Castells, Siła tożsamości, Warszawa 2008.
K. Kiereta, Lokalna przestrzeń kulturowa a tożsamość, „Krajobrazy Dziedzictwa Narodowego” 2003, 3 (11).
D. Simonides, Więź regionalna a „mała ojczyzna”, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 1999, 2, s. 65-75.
S. Starczewski, Małe ojczyzny – tradycja dla przyszłości, [w:] S. Starczewski, S. Kosieliński (red.), Małe ojczyzny. Tradycja dla przyszłości, Warszawa 2000, s. 23-34.
A. Suchocka, I. Królikowska, Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych. Kwartalnik” 2014, 4, s. 73-87.
Dodatkowa:
A. Szyfer, Tożsamość kulturowa: implikacje teoretyczne i metodologiczne, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 1997, 1, s. 159-167.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: