Metodologia badań interdyscyplinarnych 16-MBIN-11
Opis treści kształcenia:
Wprowadzenie w terminologię i problematykę interdyscyplinarności.
Przybliżenie problematyki płaszczyzn badań interdyscyplinarnych.
Scharakteryzowanie sposobów klasyfikacji nauk.
Przybliżenie problemów metodologicznych i teoretycznych badań interdyscyplinarnych.
Omówienie ewentualnych zastosowań perspektywy interdyscyplinarnej we własnych działaniach poznawczych.
Przybliżenie i interpretacja problematyki poruszanej w wybranej literaturze dotyczącej interdyscyplinarności nauki.
Omówienie złożoności i wieloaspektowości rzeczywistości społecznej oraz ukazanie konieczności wykorzystywania wielu zróżnicowanych źródeł wiedzy w rozwiązywaniu wybranych problemów w obszarze działań kulturalnych.
Przybliżenie wybranych zjawisk związanych z rozwojem kultury z uwzględnieniem różnych ujęć koncepcyjnych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wyjaśnić podstawowe terminy i pojęcia związane z interdyscyplinarnością nauki
- omówić różne płaszczyzny interdyscyplinarności
- zrozumieć podstawowe problemy klasyfikacji nauk
- zrozumieć warunki metodologiczne i teoretyczne badań interdyscyplinarnych
- zastosować poznaną wiedzę do ujmowania własnych działań poznawczych w sposób interdyscyplinarny
- omówić wybraną literaturę dotyczącą zagadnień związanych z interdyscyplinarnością nauki
- zrozumieć potrzebę współdziałania różnych specjalistów w celu rozwiązywania wybranych problemów w obszarze działań kulturalnych
- krytycznie i wieloaspektowo analizować wybrane sytuacje problemowe związane z kulturą ludzką i jej rozwojem
Kryteria oceniania
Egzamin i zaliczenie ustne
Praktyki zawodowe
------
Literatura
S. Wierzchosławski, Wielodyscyplinarność i interdyscyplinarność statystycznych badań zjawisk społecznych, w: Studia Demograficzne 1(155), 2009.
E. Geblewicz, T. Kotarbiński, Z. Kowalewski, W. Osińska (red.), Problemy epistemologii pragmatycznej, Wrocław 1972.
W. Krajewski, W. Strawiński (red.), O uniwersalności i jedności nauki, Warszawa 1993.
L. Nowak, O skrytej jedności nauk społecznych i przyrodniczych, w: Nauka, nr 1, 1998.
M. Ciesielski, Natura – kultura a problem interdyscyplinarności badań, w: Studia Europaea Gnesnensia, nr 4, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: