Metodologia badań humanistycznych 16-MBH-11
Wprowadzenie w terminologię i problematykę epistemologii.
Przybliżenie podstawowych tekstów z metodologii nauk humanistycznych.
Scharakteryzowanie najważniejszych orientacji metodologicznych.
Przybliżenie poszczególnych technik badawczych stosowanych w naukach społecznych.
Omówienie ewentualnych zastosowań metodologii humanistyki w indywidualnej pracy studenta.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
wyjaśnić podstawowe terminy i pojęcia metodologii nauk humanistycznych;
omówić najważniejsze teksty z metodologii humanistyki;
zrozumieć podstawowe techniki badań stosowane w naukach humanistycznych;
wykorzystać wiedzę na temat metodologii humanistyki do dalszego poszerzenia własnej wiedzy;
zastosować poznane techniki badawcze w zbieraniu i opracowywaniu danych we własnych działaniach poznawczych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne po zakończeniu przedmiotu lub na podstawie referatu wygłoszonego przez studenta na zajęciach.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, Altaya, Warszawa 2001;
K.R. Popper, Logika odkrycia naukowego, Fundacja Aletheia Warszawa 2002;
J. Kmita, Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej, PWN, Warszawa 1971;
A. Malewski, O zastosowaniach teorii zachowania, PWN, Warszawa 1964;
L. Nowak, Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki. PWN, Warszawa 1977;
L. Nowak, O skrytej jedności nauk społecznych i przyrodniczych, w: Nauka, nr 1, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: