Logika z elementami semiotyki 16-LZES-11
Przybliżenie podstaw języka rachunku zdań.
Przybliżenie podstawowych rodzajów wnioskowania: dedukcyjne, redukcyjne i indukcyjne.
Przybliżenie podstawowych rodzajów definicji (m.in. sprawozdawcza, projekcyjna) i typów nazw (uniwersalne – partykularne, uniwersalne – konkretne).
Zapoznanie z wybranymi tekstami filozoficznymi dotyczącymi koncepcji prawdy i prawdziwości zdań.
Przybliżenie analizy nazwy ze względu na znak, sens i znaczenia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student:
zna podstawy logicznego języka rachunku zdań;
zna i potrafi stosować podstawowe rodzaje wnioskowania;
zna i potrafi wskazać przykłady podstawowych rodzajów definicji i typów nazwy;
zna podstawowe filozoficzne koncepcje prawdy i prawdziwości zdania;
potrafi przeprowadzić analizę tekstu z wykorzystaniem logicznego rachunku zdań.
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne; kryteria:
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści
kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w
zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Literatura
K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1975.
G. Frege, „Sens i znaczenie”, w: Pisma semantyczne, PWN, Warszawa 1970.
E. Martens, H. Schnadelbach, Filozofia. Podstawowe pytania, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
M. Korolko, Sztuka retoryki, Wiedza Powszechna, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: