Kultura popularna 16-KPO-11
Absolwent zdobywa wiedzę na temat istotnego pola egzystencji wielu współczesnych zjawisk kultury, kształtującego w sposób niebagatelny działalność sektora kultury. Zdobywa wiedzę na temat kultury popularnej XXI wieku, która pod pewnymi względami różni się od klasycznie pojmowanej kultury masowej, dość starannie opisanej w obszernej literaturze wielu dziedzin nauki, a odnoszącej się w głównej mierze do 'tradycyjnych' mediów masowych (głównie: prasa, kino, radiofonia, telewizja). Gwałtowne przemiany w rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych nadały kulturze masowej nowe oblicze, choć część jej kanonicznych procesów i zależności pozostaje wciąż taka sama. Uzyskując wiedzę na temat kultury masowej XXI wieku, student poznaje ważne (być może najważniejsze) pole działalności współczesnego sektora kultury.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Orientuje się w miejscu kulturoznawstwa w systemie nauk humanistycznych. Zna praktyczne zastosowanie wiedzy kulturoznawczej. Posiada ugruntowaną wiedzę terminologiczną i pojęciową;
Orientuje się w prawnych aspektach ochrony dziedzictwa kulturowego. Charakteryzuje się wzmocnioną wrażliwością wobec zjawisk i procesów kulturoznawczych. Zna historię badań nad kulturą masową/popularną;
Zna podstawowe procesy właściwe kulturze popularnej i potrafi identyfikować należące do niej wytwory. Rozpoznaje podstawowe kanały dystrybucyjne kultury popularnej w XXI wieku;
Posiada wiedzę na temat ekonomicznych aspektów tworzenia (wytwarzania) i funkcjonowania kultury popularnej. Jest w stanie krytycznie oceniać wpływ kultury popularnej na szereg aspektów rzeczywistości społecznej (na inne sfery kultury).
Kryteria oceniania
Oceny formujące i podsumowujące
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Dijk van J. (2010), Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa.
Grad J. (1999), Organizacja i upowszechnienie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Poznań.
Kłoskowska A. (1964), Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa.
Keen A. (2007), Kult amatora. Jak Internet niszczy naszą kulturę, Warszawa.
Krajewski M. (2003), Kultury kultury popularnej, Poznań.
Ortega Y Gasset J., Bunt Mas, Warszawa 2006.
Castells M. (2003), Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań.
Adorno W. T., Horkheimer M. (1994), Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa.
Rifkin J. (2003), Wiek Dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: