Kino polskie 16-KP-11
Zajęcia "Kino polskie" mają na celu wykształcenie umiejętności posługiwania się najbardziej podstawowymi pojęciami poetyki filmu: ujęcie, scena, montaż itp. Pozwalają wykorzystywać wiedzę teoretyczno i historyczno-filmową do zrozumienia pojęcia kina polskiego w kontekście skomplikowanej i zmiennej sytuacji praktyki filmowej w Europie. W trakcie kursu omawiane są podstawowe elementy procesu historyczno-filmowego kina w Polsce, a także identyfikowane najważniejsze osiągnięcia polskiej tradycji filmowej: kierunki, nurty, nazwiska itp. Student w czasie zajęć ma okazję zapoznać się z fragmentami filmów, które weszły do kanonu filmu polskiego, poznać sylwetki ich twórców, a także aktorów z nimi współpracujących. W ramach zajęć przedstawiona zostaje rzeczywistość polskiej kultury filmowej: festiwale, konkursy, czasopisma, serwisy internetowe itp.
Zajęcia w podstawowym zakresie przybliżają pojęcie i specyfikę kina polskiego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć, student potrafi:
- omawiać podstawowe etapy procesu historycznofilmowego kina w Polsce
- identyfikować najważniejsze osiągnięcia polskiej sztuki filmowej: kierunki, nurty, nazwiska itp.
- dysponować podstawową wiedzę o sytuacji i osiągnięciach współczesnego kina polskiego
- rozumieć rangę osiągnięć kina polskiego w kontekście kina europejskiego
- wykazywać się podstawową orientacją w rzeczywistości polskiej kultury filmowej: festiwale, konkursy, czasopisma, serwisy internetowe itp.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne:
- na ocenę 2 - Student zupełnie nie umie zaprezentować wiedzy na temat kina polskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach.
- na ocenę 3 - Student poprawnie prezentuje wiedzę na temat kina polskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach.
- na ocenę 4 - Student prezentuje dogłębną wiedzę na temat kina polskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z tego zakresu.
- na ocenę 5 - Student prezentuje dogłębną wiedzę na temat kina polskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z tego zakresu. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, połączonej ze swobodnie stosowanym kontekstem historycznym i kulturowym. Potrafi dokonać interpretacji konkretnej sceny filmowej, pochodzącej z utworów o podstawowym znaczeniu dla historii kina polskiego.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009
Kino polskie w trzynastu sekwencjach (pod red. E. Nurczyńskiej-Fidelskiej), Kraków 2005.
Małgorzata Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895-1997, Poznań 1999.
Kino polskie jako kino narodowe (pod red. T. Lubelskiego i M. Stroińskiego), 2010.
Marcin Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: