Komunikacja międzykulturowa 16-KM-11
Próba zdefiniowania pojęć: ‘komunikacja międzyludzka’, ‘komunikacja międzykulturowa’
Metody badania komunikacji międzykulturowej: obserwacja uczestnicząca, ankieta, wywiad, kwestionariusz, eksperyment, analiza tekstologiczna
Czynniki kulturowe generujące bariery komunikacyjne: wiek, płeć, religia, wykształcenie, przynależność etniczna//regionalna
Międzykulturowość, wielokulturowość
Relatywizm kulturowy
Tożsamość kulturowa
Stereotypizacja obcych: stereotypy etniczne, stereotypowe role kobiet i mężczyzn, język płci, zmiana obrazu starca, stereotyp w reklamie, w podręcznikach szkolnych, w dowcipie.
Wpływ procesów globalizacyjnych na komunikację międzykulturową
Polityki państwowe wobec mniejszości etnicznych, narodowych i językowych: rozwiązania prawne asymilacja, integracja, wielokulturowość
Współczesny dyskurs publiczny na temat ‘innego’, nacjonalizm/patriotyzm, nacechowanie pojęcia ‘tolerancja’, kategoryzacja swój/obcy, język nienawiści, polityczność
Trudne tematy polsko-ukraińskie, polsko-rosyjskie, polsko-żydowskiee, polsko-niemieckie, polsko-litewskie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi :
posługiwać się podstawową terminologią z zakresu komunikacji międzykulturowej, wymienić głównych jej badaczy
dostrzec złożony charakter wielokulturowej rzeczywistości współczesnego świata
wykorzystywać zdobytą wiedzę w zakresie współpracy w środowisku wielokulturowym
scharakteryzować wpływy, jakie na komunikację międzykulturową wywierają procesy globalizacyjne
krytycznie analizować stereotypy kulturowe
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje.
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje.
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje.
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami.
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Hall T.E., Poza kulturą, 2001.
Kroeber T., Ishi- człowiek dwóch światów, 1978.
Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: