Kultura komunikacji werbalnej 16-KKW-11
W trakcie zajęć student wykonuje praktyczne ćwiczenia z zakresu poprawności językowej (gramatyka, ortografia, stylistyka), dokonuje korekty tekstów zawierających błędy językowe, zapoznaje się z praktycznymi wymogami językowego savoir-vivre'u. Student uczestniczy w dyskusjach na temat przemiany norm poprawności i grzeczności językowej, różnych sposobów oceniania tej ostatniej w zależności od grupy odbiorczej oraz rozbieżności w ujmowaniu grzeczności językowej ze względu na medium, w jakim wypowiedź jest formułowana. Nadto,student zapoznaje się z podstawową terminologią z zakresu kultury komunikacji (w stopniu koniecznym do efektywnego prowadzenia dyskusji na zajęciach). Lektury własne studenta ogniskują się na zagadnieniach poprawnościowych oraz grzeczności językowej. Elementami zaliczenia są: prezentacja, kolokwium poprawnościowo-terminologiczne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Sformułować w sposób zgodny z zasadami grzeczności językowej różnego rodzaju teksty pisane (np. podanie, prośbę, zażalenie, mail o charakterze oficjalnym, gratulacje, kondolencje, zaproszenie);
Sformułować w sposób zgodny z zasadami grzeczności językowej różnego rodzaju ustne wypowiedzi oficjalne (np. podziękowanie, powitanie, pożegnanie, głos w dyskusji);
Wyjaśnić jakie elementy wypowiedzi stanowią o spełnianiu przez nadawcę wymogów kultury języka. ;
Korygować usterki (poprawnościowe, stylistyczne, z zakresu savoir-vivre’u) w zawierających błędy wypowiedziach.;
Rozumie zależność między ukształtowaniem współczesnego tekstu językowego o charakterze użytkowym i jego stylem a przemianami kultury współczesnej.
Kryteria oceniania
Metody formujące: ocena ćwiczeń wykonywanych na zajęciach.
Metody podsumowujące: ocena prezentacji oraz kolokwium.
Literatura
J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.
M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie: poradnik językowego savior-vivre’u, Warszawa 2009.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
A. Markowski, Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
A. Schopenhauer, Erystyka, przeł. A. i T. Kotarbińscy, dowolne wydanie.
Nowy słownik ortograficzny PWN, pod red. E.Polańskiego, Warszawa 1996 (lub wydania następne).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: