Język niemiecki 16-JNIEM-LKEUR-44
Lektorat ma na celu:
1. Wprowadzenie, utrwalenie i zastosowanie podstawowego słownictwa w obszarze następujących sytuacji komunikacyjnych życia codziennego związanych z:
- informacjami o sobie i innych ludziach
- zdrowiem i higieną
- mieszkaniem
- pogodą, porami roku
- jedzeniem i piciem ( restauracja)
- pracą / studiowaniem
- podróżowaniem, orientacją w mieście
- zakupami
- spędzaniem wolnego czasu, zainteresowaniami
- świadczeniem usług np. na poczcie, w banku
itp.
oraz życia zawodowego:
- przedstawianiem siebie i współpracowników
- powitaniem gości
- prowadzeniem krótkich rozmów telefonicznych
- pisaniem sms-ów i krótkich e-maili
- oprowadzaniem po firmie/zakładzie
itp.
2. Wprowadzenie i przećwiczenie na bazie w/w sytuacji następujących zagadnień gramatyczno-leksykalnych:
- czasownik (koniugacja, rozdz. złożone, modalne)
- rzeczownik (rodzajnik, l. mn., deklinacja)
- zaimek osobowy (deklinacja)
- liczebnik (główny i porządkowy)
- przyimki z celownikiem i biernikiem
- zdania oznajmujące i pytające, podrzędnie złożone ( ze spójnikami dass, weil)
- czas teraźn., przeszły: Perfekt i częściowo Präteritum
-tryb rozkazujący
3. Zapoznanie się z wybranymi elementami kulturoznawczymi krajów niemieckojęzycznych (np. filmem), omówienie różnic w stosunku do kultury polskiej (np. w obchodzeniu świąt)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student zna/potrafi:
- zna podstawowy zakres słownictwa z tematów życia codziennego. Rozróżnia płaszczyzny stylistyczne używanego języka (język oficjalny a potoczny).
- zna struktury gramatyczne obejmujące swym zakresem poziom A1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy
- zna wybrane elementy geografii państw niemieckich, ich polityki, historii oraz kultury niemieckojęzycznej. Potrafi też wskazać na różnice w stosunku do kultury polskiej.
- potrafi zrozumieć usłyszane krótkie testy związane ze sprawami dla niego ważnymi i dotyczącymi jego najbliższego otoczenia.
- czytać ze zrozumieniem krótkie teksty, e-maile, listy prywatne i oficjalne oraz znaleźć konkretne informacje w tekstach użytkowych (ogłoszenia, reklamy itp.)
- napisać sms-y, krótkie e-maile, notatki wynikające z doraźnych potrzeb prywatnych bądź zawodowych, kartki z pozdrowieniami.
- brać udział w typowej rozmowie wymagającej bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy.
- planować i realizować naukę własną oraz ustawicznie się dokształcać.
- pracować w parach i grupach oraz przedstawiać wyniki tej współpracy w plenum.
- świadomie uczestniczyć w środowisku międzynarodowym.
Kryteria oceniania
Formy oceniania pisemne i ustne, testy cząstkowe i semestralne.
Skala oceniania:
0-59% ndst
60-69% dst
70-75% dst+
76-85% db
86-90% db+
91-100% bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Evans S., Pude A., Specht F., Menschen A1, Kursbuch+Arbeitsbuch, Hueber Verlag 2016 oraz Berufstrainer Menschen A1
- Becker N., Braunert J., Alltag, Beruf@Company A1, Hueber Verlag, 2013
- Fandrych Ch., Tallowitz U., Sage und Schreibe, LektorKlett 2003.
- Fandrych Ch., Tallowitz U. , Klipp und klar, LektorKlett 2002.
- Bęza S., Nowe Repetytorium z Gramatyki Języka Niemieckiego, Wyd. Szkolne PWN 2007.
- Opracowanie zbiorowe, Pons. Repetytorium Leksykalne- Język Niemiecki, LektorKlett 2006.
- Deutsch aktuell, Magazyn dla uczących się języka niemieckiego, wyd. COLORFUL MEDIA, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: