Moduł fakultatywny I "Korzenie" (1) - Jej historia - Kobiety w historii Europy 16-JHKHE-11
Problematyka gender na stałe wpisała się w nowoczesne badania historyczne, jednak nadal rola i pozycja społeczna kobiet są praktycznie nieznane w potocznej wiedzy historycznej. Zajęcia te mają na celu zapoznanie studentów z kobiecą stroną historii. Od różnic między his a herstory, poprzez ruchy feministyczne, dzięki którym rozpoczęto badania nad pozycją kobiety, po konkretne przykłady życia codziennego, wykład przedstawi sylwetki zwykłych kobiet, których codzienność tworzyła europejską historię oraz wybitnych kobiet - królowych, polityczek, naukowczyń, których sylwetki są powszechnie znane.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- rozumie różnicę pomiędzy history a herstory
- wyjaśnia znaczenie ruchów feministycznych dla rozwoju dyscypliny historii
- opisuje rolę i pozycję społeczną kobiety na przestrzeni wieków
- przedstawia sylwetki wybitnych kobiet
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): wzorowo przygotowany projekt, aktywne uczestnictwo w zajęciach
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobrze przygotowany projekt (1 uwaga merytoryczna, bez zastrzeżeń technicznych), aktywne uczestnictwo w zajęciach
dobry (db; 4,0): dobrze przygotowany projekt (2 uwagi merytoryczne i 2 zastrzeżenia technicznych), w miarę aktywne uczestnictwo w zajęciach
dostateczny plus (+dst; 3,5): dostatecznie przygotowany projekt (3 uwagi merytoryczne, kilka zastrzeżeń technicznych), uczestnictwo w zajęciach
dostateczny (dst; 3,0): dostatecznie przygotowany projekt (ponad 3 uwagi merytoryczne i zastrzeżenia techniczne), uczestnictwo w zajęciach
niedostateczny (ndst; 2,0): nieoddany, splagiatowany lub błędnie napisany projekt lub brak uczestnictwa w zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
‒ Chadwick W., Kobiety, sztuka i społeczeństwo, Poznań 2015
‒ Chmielewska K., Dewotka czy kusicielka? Obraz kobiety w średniowiecznych śląskich kronikach klasztornych, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 49-62
‒ Kałwa D., Przemoc i zapomnienie. Druga wojna światowa perspektywy płci kulturowej, [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 27-43
‒ Kowalska B., Od narodzin do śmierci – o przeznaczeniu średniowiecznego łoża, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 115-132
‒ Kownacka B.M., Szafarki jedzenia w Auschwitz. Holocaustowa strategia przetrwania kobiet, [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 88-114
‒ Łysiak-Łątkowska A., Wpływ polskich arystokratek na aranżowanie małżeństw od drugiej połowy XVII do początkóo XIX wieku, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 151-166
‒ Nawrot-Borowska M., Wzorzec idealnej piastunki, niani, opiekunki dziecięcej w świetle poradników polskich z II połowy XIX i początków XX wieku, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 169-192
‒ Pawlik-Kwaśniewska W., Negatywny stereotyp niewiasty w literaturze polskiego oświecenia. Wybrane przykłady, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 77-88
‒ Pomeroy S. B., Goddesses, Whores, Wives, and Slaves, Nowy Jork 1995
‒ Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2009
‒ Ubertowska A., Kobiety i historia. Od niewidzialności do sprawczości, , [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 7-26
‒ Wallace–Hadrill A., Engendering the Roman House, [w:] I Cludia. Women in Ancient Rome, red. D. E. E. Kleiner, S. B. Matheson, Austin 1996, s. 104-115
‒ Żychlińska J., Przełamująć (?) stereotyp – krótki szkic o roli i pozycji społecznej kobiety w pradziejach na przykładzie kultury łużyckiej, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 13-32
‒ Uzupełniająca: Historia życia prywatnego, tomy 1-5, red. P. Ariès, G. Duby, Wrocław 1998, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: