Integracja kulturowa współczesnej Europy 16-IKWE-11
Wprowadzenie do głównych problemów teoretycznych kwestii dialogu międzyreligijnego we współczesnej Europie. Przedstawienie jej różnych nurtów, idei i tendencji.
Omówienie metodologii badawczej i poziomów refleksji nad ideami religijnymi we współczesnej Europie. Omówienie metod dialogu z perspektywy zarówno teologicznej (religijnych wykładni) poszczególnych religii jak i dziedzictwa kulturowego (tj. literatura , sztuka, film i inne).
Przedstawienie dialogicznego charakteru religii we współczesnej Europie jako elementu budowy świadomości i tożsamości współczesnego europejczyka.
Omówienie wpływu różnych religii na współczesną kulturę europejską i jej charakterystyczną jakość oraz ich (idei religijnych) wpisanie w europejską tradycję "oświeceniową".
Przedstawienie dialogicznego charakteru religii jako filaru europejskich wartości kulturowych i humanistycznych.
Omówienie kwestii dialogu międzyreligijnego w odniesieniu do współczesnych przemian kulturowych.
Omówienie przeIKWEotowo-poIKWEiotowej waloryzacji ideii religijnych w nauce i dyskursie kulturowym.
Przedstawienie możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności na rynku pracy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol EUdlazajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów
IKWE_1 Ma wszechstronną wiedzę z zakresu różnorodności kulturowych współczesnej Europy oraz umiejętność dokonania ich charakterystyki.
Rozumie wzajemne relacje różnych kultur w i ma świadomość ich wpływu na współczesny obraz Europy. K_W01; K_W03; K_W07; K_W08; K_W09; K_U01; K_U02; K_U05; K_U07; K_K06; K_K07;
IKWE _2 Rozumie relacje międzykulturowe wpółczesnej Europy; Rozumie wielokulturowy charakter Europy jako jej istotną wartość i element dziedzictwa. Potrafi zdobytą w tym zakresie wiedzę wykorzystać w dyskusjach i badaniach.
K_W01; K_W02; K_W07; K_W09; K_U01; K_U03; K_U05; K_U07; K_U08; K_K02; K_K06;
IKWE _3 Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych w tym umiejętność otwarcia na dialog międzykulturowy. Rozumie bazę metodologiczną badań nad fenomenem integracji kulturowej współczesnej Europy.
Zna system funkcjonowania europejskich instytucji, stowarzyszeń, fundacji, zrzeszeń, inicjatyw itp. w zakresie kultury i polityki społeczno-gospodarczej.
K_W01; K_W02; K_W03; K_W11; K_U03; K_U13; K_U14; K_K01; K_K02; K_K06;
IKWE _4
Rozróżnia kulturoznawczy i kulturotwórczy charakter refleksji nad fenomenem integracji kulturowej we współczesnej Europie.
Rozumie pojęcie dialogicznego charakteru różnych kultur we współczesnej Europie.
Wykazuje umiejętność przyjęcia kryterium relatywizmu tożsamości kulturowej w dyskusjach i badaniach nad kulturami oraz posiada umiejętność rzeczowej argumentacji K_W01; K_W02; K_W03; K_W05; K_W08; K_U01; K_U02; K_U03; K_U06; K_U08; K_U17; K_K01; K_K02; K_K04; K_K06;
IKWE _5
Ma umiejętność, wiedzę i kompetencje w opisywaniu, przetwarzaniu i wyjaśnianiu złożonych kwestii międzykulturowych we współczesnej Europie na płaszczyźnie wzajemnego dialogu.
Rozumie i potrafi zastosować narzędzia dialogu międzykulturowego jako element komunikacji kulturowej.
Posiada umiejętność etycznego i krytycznego rozpoznania współczesnych wyzwań i zagrożeń ze strony przedmiotowego wykorzystania kultury, w tym ma świadomość wykorzystywania elementów kultury jako narzędzi społecznej manipulacji w procesie budowy tożsamości np. narodowej w obszarze państwa obywatelskiego.
Zna i rozumie czynniki destabilizujące proces integracji kulturowej we współczesnej Europie i potrafi się im przeciwstawić.
K_W03; K_W07; K_W09; K_W11; K_U01; K_U03; K_U04; K_U08; K_U13; K_U16; K_U17; K_K02; K_K03; K_K04; K_K06;
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
J. Ruszkowski, L. Wojnicz (red.), Teorie w studiach europejskich. W kierunku nowej agendy badawczej, Szczecin–Warszawa 2012.
A. Pacześniak (red.), Podstawy Europeistyki. Podręcznik akademicki, Wrocław 2009.
J.A., Caporaso J.A., The possibilities of European Identity, „Brown Journal of World Affairs” 2005, no 1, vol. 12.
P. Cichocki, Wybrane problemy badań nad tożsamością Europejską, PAN, Poznań 2009.
J.P. Hogan (red.), Cultural Identity, Pluralism and Globalization, The Council for Research in Values and Philosophy, Washington 2005.
G. Delanty, Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, PWN, Warszawa–Kraków 1999.
M. Kowalska (red.), The New Europe. Uncertain Identity and Borders, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2007.
M. Golka, Imiona wielokulturowości, Wydanictwo MUZA SA,Warszawa 2010.
F. Gołembski, Kulturowe aspekty integracji europejskiej, WAiP, Warszawa 2008.
F. Gołembski, Tożsamość europejska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2005.
M. Kociuba M., Tożsamość kulturowa cywilizacji europejskiej: potrzebie aksjologicznej „metanoi”, „Annales Univeristatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio I” 2002, nr 27.
Kwiatkowska A., Tożsamość a społeczne kategoryzacje, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1999.
D. Lowenthal, „European Identity”: An Emerging Concept, „Australian Journal of Politics and History” 2000, no 3, vol. 46.
P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Instytut Politologii UKSW, Warszawa 2001.
H. O., Ongur Towards Social Identity for Europe? A Social Psychological Approach to Identity Studies, „Review of European Studies” 2010, nr 2.
https://europa.eu/european-union/topics/culture_pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: