Zarys historii kultury europejskiej 16-HKEN-11
W ramach wykładu pojawią się następujące problemy:
01. Wstęp – prezentacja problematyki cyklu wykładów i omówienie zasad uzyskania zaliczenia
02. Europejczyk i europejskość – ewolucja europejskiej tożsamości (centrum i peryferie)
03. Tożsamość lokalna, tożsamość globalna – swój i obcy w kulturze Europy
04. Kultura pisma i obrazu – od antycznego rotulusa do współczesnego tabletu
05. Edukacja – pomiędzy poznawaniem świata a indoktrynacją.
06. Przekraczanie horyzontu – podróż i poznawanie świata, a tożsamość Europejczyka
07. Sacrum i profanum – religia w społeczeństwie i przestrzeni publicznej
08. Życie po życiu - święci i ich miejsce w przestrzeni kulturowej i społecznej Europy
09. Kontestatorzy zastanej rzeczywistości
10. Tolerancja i nietolerancja w Europie
11. Kobieta w patriarchalnej kulturze Europy – trudna droga do podmiotowości
12. Fenomen europejskiego miasta (jego kształt, ekonomia, kultura, postęp)
13. Industrializacja - krajobraz, społeczeństwo, kultura
14. Europa i jej kultura w dobie procesu globalizacji.
15. Jaka Europa? – podsumowanie cyklu wykładów
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka lub student:
- zna zakres tematyczny cyklu wykładów, związaną z nimi problematykę oraz zalecaną literaturę, a także zasady uzyskania zaliczenia oraz termin egzaminu ustnego
- rozumie istotną rolę centrów kulturowych, jaką odgrywały one w procesie kształtowania się europejskiej tożsamości; ma świadomość dynamiki procesu historycznego i będących jej efektem zmian w geografii kulturowej Europy
- ma świadomość ewolucji rozumienia pojęć „swój” i „obcy”, oraz płynności granic pomiędzy jednostkami bądź grupami społecznymi zaliczanymi do pierwszej bądź drugiej grupy
- ma świadomość znaczenia kultury pisma i obrazu dla przebiegu procesów kulturotwórczych i kształtowania europejskiej tożsamości
- ma świadomość wielkiej wagi wykształcenia jako czynnika kształtowania elit i w efekcie ewolucji europejskiej tożsamości
- ma świadomość znaczenia podróży dla kształtowania się otwartych postaw oraz przemian europejskiej tożsamości, potrafi wskazać konkretne przykłady z historii
- rozumie przyczyny ewolucji pojęcia świętości i jego znaczenia dla kultury europejskiej oraz ma świadomość niebezpieczeństwa jego instrumentalizacji przez przywódców Kościoła oraz ludzi polityki
- rozumie wagę roli jaką w historii i kulturze europejskiej odgrywają środowiska i osoby podważające zastany porządek kulturowy, religijny, polityczny i społeczny
- dostrzega jak wielką wartość dla europejskiej kultury miały postawy tolerancji wobec inności oraz jak tragiczne skutki dla kontynentu niósł brak tolerancji i próby uniformizacji społeczeństwa i kultury
- ma świadomość istnienia ciągle aktualnego w Europie problemu nierównego traktowania płci, potrafi wskazać przyczyny tego zjawiska oraz zna historię emancypacji kobiet
- zna historię ewolucji kształtu europejskiego miasta i społeczności miejskich
oraz potrafi wskazać i skomentować przyczyny przemian kulturowych, które doprowadziły do zdominowania przez europejski model miast świata
- potrafi przedstawić przyczyny i przebieg procesu industrializacji Europy w XIX i XX wieku oraz skomentować jego społeczne i kulturowe skutki
- ma świadomość istnienia interakcji kulturowych, zachodzących w wyniku nawiązywanych relacji z innymi kręgami cywilizacyjnymi, które stają się źródłem zmian w kulturze i tożsamości mieszkańców Europy
- potrafi formułować własną opinię na tematy związane z historią europejskiej kultury i tożsamości Zachodu
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest udział w zajęciach oraz uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.
Egzamin odbędzie się w piątek 25 czerwca 2021 r., początek od godziny 10.00.
Oceny:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
- dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
- dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
- dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Literatura
Literatura:
- Delanty G., Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, Warszawa 1999
- Flis A., Chrześcijaństwo i Europa, Kraków 2003
- Pomian K., Europa i jej narody, Gdańska 2004
- Pott H.-G., Krótka historia kultury europejskiej, Wrocław 2007
- Roetbergen P., Europa. Dzieje kultury , Warszawa 1998
Literatura uzupełniająca:
- Elias N., Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980
- Gajewska A., Feminizm, Poznań 2008
- Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012
- Kłoczowski J: Europa – korzenie chrześcijaństwa, Warszawa 2004
- Olszewski H., M. Zmierczak M., Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 1994
- Reinhard W., Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, tłum. J. Antkowiak, Warszawa 2009.
- Streeter M; Śródziemnomorska kolebka kultury europejskiej, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: