Historia kultury europejskiej 16-HKE-11
W ramach wykładu zostanie prezentowany wybór tematów, które ilustrują ważne dla dziejów kultury europejskiej problemy z zakresu historii kultury, historii politycznej, gospodarczej, społecznej, historii religii oraz sztuki:
1. Centrum i peryferia Europy – kształtowanie się europejskich tożsamości
2. Swój i obcy w granicach Europy
3. Kultura pisma i obrazu – od antycznego kodeksu do współczesnego tabletu
4. Edukacja Europejczyka od schyłkowego Antyku do XX wieku
5. Przekraczanie horyzontu – podróże, a proces kształtowania się tożsamości Europejczyka
6. Sacrum i profanum – religia w społeczeństwie i przestrzeni publicznej
7. Święci i ich miejsce w przestrzeni kulturowej i społecznej Europy
8. Kontestatorzy zastanej rzeczywistości – od ruchów monastycznych późnego antyku do współczesnej kontrkultury
9. Tolerancja i nietolerancja w Europie
10. Dzieło sztuki jako komunikat w przestrzeni publicznej
11. Kobieta w historii i patriarchalnej kulturze Europy
12. Europejskie miasto jako centrum postępu i nowoczesności oraz centrum kultury
13. Na drodze do nowoczesności – kulturowe i społeczne skutki postępu technologicznego i industrializacji Europy
14. Jaka jesteś Europo?
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2019/SL: |
Efekty kształcenia
1. rozumie istotę roli centrów kulturowych, jaką odgrywały one w procesie kształtowaniu się europejskiej tożsamości, ma świadomość dynamiki procesu historycznego i będących jej efektem zmian w geografii kulturowej Europy
2. ma świadomość ewolucji rozumienia pojęć „swój” i „obcy”, oraz płynności granic pomiędzy grupami społecznymi zaliczanymi do pierwszej bądź drugiej grupy.
3. ma świadomość znaczenia kultury pisma i obrazu dla przebiegu procesów kulturotwórczych i kształtowania europejskiej tożsamości
4. ma świadomość wielkiej wagi wykształcenia jako czynnika kształtowania elit i w efekcie ewolucji europejskiej tożsamości
5. ma świadomość znaczenia podróży dla kształtowania się otwartych postaw oraz przemian europejskiej tożsamości, potrafi wskazać konkretne przykłady z historii
6. ma świadomość znaczenia religii oraz konfliktu pomiędzy sacrum i profanum dla kształtowania się krajobrazu kulturowego i tożsamości europejskiej
7. rozumie przyczyny ewolucji pojęcia świętości i jego znaczenia dla kultury europejskiej oraz ma świadomość niebezpieczeństwa instrumentalizacji tego fenomenu kulturowego przez przywódców Kościoła oraz ludzi polityki
8. rozumie ważną rolę jaką w historii i kulturze europejskiej odgrywają środowiska i osoby kontestujące zastany porządek kulturowy, religijny, polityczny i społeczny
9. dostrzega jak wielką wartość dla europejskiej kultury miały postawy tolerancji wobec inności oraz jak tragiczne skutki dla kontynentu niósł brak tolerancji i próby uniformizacji społeczeństwa i kultury
10. rozumie komunikacyjne funkcje architektury i sztuki w przestrzeni publicznej, potrafi uzasadnić istotną rolę tej aktywności twórczej Europejczyków w kształtowaniu poczucia kulturowej wspólnoty kontynentu
11. ma świadomość istnienia ciągle aktualnego w Europie problemu nierównego tratowania płci, potrafi wskazać przyczyny tego zjawiska oraz zna historię emancypacji kobiet
12. zna historię ewolucji europejskiego miasta i społeczności miejskich oraz potrafi wskazać i skomentować przyczyny przemian kulturowych, które doprowadziły do zdominowania przez europejski model miast świata
13. potrafi przedstawić przyczyny i przebieg procesu industrializacji Europy w XIX i XX wieku oraz skomentować jego społeczne i kulturowe skutki
14.potrafi formułować własną opinię na tematy związane z historią europejskiej kultury i tożsamości Zachodu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybór:
Benedict R., Wzory kultury, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 2008.
Braudel F., Gramatyka cywilizacji, tłum. H. Igalson-Tygielska, Warszawa 2006.
Flis A., Chrześcijaństwo i Europa. Studia z dziejów cywilizacji Zachodu, Kraków 2003.
Olszewski H., M. Zmierczak M., Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 1994
Reinhard W., Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, tłum. J. Antkowiak, Warszawa 2009.
Kłoczowski J: Europa – korzenie chrześcijaństwa; wyd. Stentor; Warszawa 2004
Rietbergen P; Europa – dzieje kultury; Książka i Wiedza; Warszawa 2001
Streeter M; Śródziemnomorska kolebka kultury europejskiej; PWN, Warszawa 2007
Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012.
Tazbir T., Reformacja-kontrreformacja-tolerancja, Wrocław 1997
Elias N., Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980
Gajewska A., Feminizm, Poznań 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: