Historia cywilizacji Zachodu (1492-1789) 16-HCZ1492c-11
Przedmiot poświęcony wybranym zagadnieniom związanym z historią cywilizacji zachodniej w latach 1492-1789:
1. Wprowadzenie do głównych problemów teoretycznych, metodologicznych
i terminologicznych:
• przedstawienie zakresu tematycznego przedmiotu,
• definicje cywilizacji,
• cywilizacja a kultura,
• pojęcie cywilizacji zachodniej,
• problem „zderzenia cywilizacji”,
• nowożytność: definicje i podział epoki.
2. Żeglarze – konkwistadorzy – kolonizatorzy. Historia odkryć geograficznych w czasach nowożytnych.
3. Humaniści – reformatorzy – ludzie renesansu. Przemiany światopoglądowe w Europie nowożytnej.
4. Chłopi – mieszczanie – szlachta. Przemiany społeczne i gospodarcze
w świecie zachodnim od XV do XVIII w.
5. Władcy ludzkich istnień. Rozwój idei ustrojowych w państwach europejskich w epoce nowożytnej.
6. Apogeum irracjonalności. Procesy o czary w Europie i Ameryce Północnej.
7. Obcy. Pozaeuropejskie kręgi kulturowo-religijne w cywilizacji zachodniej (XVI-XVIII w.)
Rodzaj zajęć: ćwiczenia
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zna i rozumie podstawową terminologię opisującą praktyki, relacje, wydarzenia i procesy zachodzące w cywilizacji zachodniej oraz potrafi ją używać,
- zna najważniejsze fakty i procesy historyczne z epoki nowożytnej dotyczące cywilizacji zachodniej,
- potrafi analizować, wyjaśniać i interpretować poznane fakty i procesy historyczne oraz stawiać na ich temat hipotezy badawcze,
- potrafi prowadzić dyskusję na temat poznanych zagadnień, faktów oraz procesów, swoje poglądy w sposób klarowny,
- potrafi wyrazić w formie ustnej i pisemnej,
- wykazuje się krytyką wobec przyswajanej wiedzy i opinii, które poznaje, jest otwarty na nowe idee i rozwiązania,
- jest gotowy do ciągłego rozwoju, zdobytą wiedzę potrafi wykorzystywać
w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne,
do końcowej oceny brana jest pod uwagę obecność na zajęciach, aktywność,
przygotowanie studenta i umiejętność korzystania z wiedzy odnoszącej się
do prezentowanych treści,
znajomość literatury przedmiotu,
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści
kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie
treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Literatura
a) obowiązkowa:
Mikulski K., Wijaczka J., Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII, Warszawa
2012.
b) uzupełniająca:
Adamczyk M.J., Cywilizacja zachodnia. Specyfika rozwoju, tradycje,
preferowane wartości, Wrocław 2011.
Bogucka M., Kultura, naród, trwanie: dzieje kultury polskiej od zarania do
1989 r., Warszawa 2008.
Braudel F., Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek:
t. I: Struktury codzienności, tłum. M. Ochab, P. Graff, Warszawa 1992,
t. II: Gry wymiany, tłum. E.D. Żółkiewska, Warszawa 1992,
t. III: Czas świata, tłum. J. i J. Strzeleccy, Warszawa 1992.
Crosby A.W., Imperializm ekologiczny. Biologiczna ekspansja Europy 900-
1900, tłum. M. Kowalczuk, Warszawa 1999.
Diamond J.M., Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, tłum.
M. Konarzewski, Warszawa 2010.
Delumeau J., Cywilizacja odrodzenia, tłum. E. Bąkowska, Warszawa 1993.
Elias N., Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, tłum. T. Zabłudowski,
Warszawa 2006.
Długosz Z., Historia odkryć geograficznych i poznania Ziemi, Warszawa 2002.
Kay B., Na koniec świata. Historia odkryć geograficznych, tłum. K. Żak,
Warszawa 2003.
Gadamer H.G., Dziedzictwo Europy, tłum. A. Przyłębski, Warszawa 1992.
Jenkins P., Historia Stanów Zjednoczonych, tłum. A. Oksiuta, Kraków 2009.
Kieniewicz J., Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu,
Warszawa 2003.
Kopyt E., Cywilizacja Zachodu a problem postrzegania odmienności
kulturowych w islamie i hinduizmie, Warszawa 2003.
Mann Ch.C., 1493. Świat po Kolumbie, J. Szczepański, Poznań 2012.
Mróz L., Geneza Cyganów i ich kultury, Warszawa 1992.
Olszewski H., Zmierczak M., Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań
1994.
Sallmann J.M., Czarownice. Oblubienice szatana, tłum. M. i A. Pawłowscy,
Wrocław 1994.
Sprenger J., Kramer H., Młot na czarownice, oprac. J. Paprocka-Gajek,
Wrocław 2008.
Pott H.G., Krótka historia kultury europejskiej, tłum. J. Dąbrowski, Wrocław
2007.
Reinhard W., Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do
współczesności, tłum. J. Antkowiak, Warszawa 2009.
Tazbir J., Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit, upadek, relikty, Poznań 2013.
Werner W., Proces z Salem jako błąd lekarski. Polowanie na czarownice
w wieku XVII i nowożytna medycyna. Studium analogii, „Medycyna
Nowożytna, Studia nad Kulturą Medyczną”. t. 12, 2005, z. 1, s. 5–16.
Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI-XVII, Warszawa 2004.
Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 2006.
Zimmerman L. J., Indianie Ameryki Północnej. Dzieje i plemiona. Wierzenia
i rytuały, tłum. M. Betley, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: