Gender Studies 16-GS-11
Zajęcia kierowane sa dla studentek i studentów studiów magisterskich.
Po cyklu zajęć studenci zdobędą kompetencje dotyczące analizowania rozmaitych tekstów kulturowych: literatury, reklam, filmów pod kątem przekazywanych tam obrazów kobiecości i męskości, ról pełnionych w społeczeństwie ze względu na płeć oraz związanych z tym stereotypów. Zajęcia mają przygotowywać kobiety i mężczyzn do wdrażania praktyk antydyskryminacyjnych i równościowych. Przygotowują do pracy w instytucjach kulturalnych oraz pedagogicznych, organizacjach pozarządowych działających na rzecz równego statusu kobiet i mężczyzn, przeciwdziałających wykluczeniu różnych grup społecznych (mniejszości seksualnych, ubogich, chorych, niepełnosprawnych), mniejszości narodowych i etnicznych, w ośrodkach prowadzących badania nad równością, dyskryminacją, monitorujących treści medialne dotyczące kobiet i mężczyzn, instytucjach oraz jednostkach administracji samorządowej i państwowej zajmujących się wdrażaniem praktyk równościowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
K_W01: ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli języka i komunikacji w kształtowaniu kultury
K_W05: ma gruntowną wiedzę o wpływie mediów na zachowania społeczne; dotyczy to również nowych mediów
K_U01: potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu komunikacji europejskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów kulturowych, tożsamościowych oraz cywilizacyjnych, a także realizowania działań praktycznych
K_K02: jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych
i osobistych; nie traci przy tym wrażliwości etycznej oraz humanistycznej
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach.
2. Praca w grupach nad wybranymi zagadnieniami dotyczącymi form dyskryminacji, wykluczenia ze względu na płeć, orientację seksualną, wiek, rasę.
3. prac pisemna podsumowująca materiał z całego bloku zajęć.
Literatura
- Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
- Iwasiów Inga, Gender dla średnio zaawansowanych, Warszawa 2014.
- Teorie wywrotowe. Antologia przekłądów, pod red. Agnieszki Gajewskiej, Poznań 2012.
- Theweleit Klaus, Męskie fantazje, przeł. Arkadiusz Żychliński, Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: